2.3

Lustgården

Patsy Hall jobbar som dansare på Pleasure Garden. Hon gifter sig med Levett, en man som döljer stora hemligheter.

Originaltitel The Pleasure Garden
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Eliot Stannard
Genre Drama, Kriminalare, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Virginia Valli, Carmelita Geraghty, Miles Mander, John Stuart, Nita Naldi, George H Schnell, Karl Falkenberg

fisk0
2022-09-12
Seg trots den blygsamma speltiden, historien har vi sett förr, men visst går det att urskilja Hitchcocks drag emellanåt. Några fina övergångar som påminner om hans senare verk bland annat. Håller med om Jill och Patsy var för lika varandra för att riktigt hänga med i ett par scener, exempelvis det där fotografiet på Hugh introduceras. Balanserar mellan tvåa och svag trea.
goeran
2018-05-05
Alfred Hitchcocks debutfilm The Pleasure Garden från 1925 är ett helt okey stumfilmsdrama av den blivande mästaren. Rätt mycket händer under den korta speltiden. Bäst bland skådespelarna är Miles Mander.
Lotso
2016-03-14
I sin helhet är The Pleasure Garden ingen särskilt bra film. Den har en intressant idé på pappret som Alfred Hitchcock verkligen kunde gjort något extra med. Men det blir bara en i mängden utav många stumfilmer och romantiska dramafilmer. Den är väldigt förutsägbar och gör inget unikt med verken kameraarbete eller det visuella medium, något jag i vart fall hade hoppats på. Filmen börjar hyfsat, även ifall det är något svårt att skilja de två huvudpersonerna åt (Patsy och Jill). Men filmen blir ganska så enformig och ointressant efter en "stabil" 20 minuter för att sedan ta igen de sista 4 ''5 minuterna, som även då är hyfsad som bäst. Jag rekommenderar filmen till de stora Alfred Hitchcock fansen, och jag tror vi alla ska vara glada att vi åtminstone kan bevittna denna filmen idag. Till en början trodde man det var en förlorad film. Men mycket tack vare att det är Alfred Hitchock som gjort den tror jag det gjort att filmen överlevt i alla dessa år. Ta bort hans namn och detta hade mycket väl varit en förlorad film idag, då britterna inte var lika sparsamma med sina filmer som amerikanarna och tyskarna var.
Erinaceus
2015-08-03
Intressant filmhistoriskt sett, då det är den första (bevarade) Hitchcock-filmen. Inget speciellt men helt okej. Skådespelarna i de två kvinnliga huvudrollerna liknade varandra väldigt mycket vilket gjorde att jag hade lite svårigheter med att hänga med ibland. Svag trea.
ClintanTheKing
2013-10-26
Första Hitchcock-stummisen jag ser och den var ju helt okej.
Ful_fisk
2013-03-06
Bra inledning, men sedan blir det väldigt melodramatiskt. Man märker tydligt att regissören har talang, men manuset känns rätt ofokuserat. Men det funkar, mycket tack vare Hitchcocks känsla för ett snyggt bildspråk. Godkänd debutfilm!
NtoNW
2012-12-17
Får inte direkt Hitchcock-vibbar av den här, som är en ganska enkel melodram med ganska förväntad utveckling.
Straiter
2012-08-04
Bättre avslutning än inledning, men det här är knappast en film jag tänkt att se om.
jimmyringo
2012-01-02
Alfred Hitchcocks första film kan självklart inte konkurrera med hans senare verk, men är ändå kul att ha sett. Inget speciellt men inte dåligt heller för den delen.
the-godfather
2011-11-03
Ganska tråkig film av Hitchcock. Men denna var ju hans dabut så det är ju ändå bra gjort för att vara första fösök. Slutet och början var bra men mitten var tråkig. Sen så var mijöerna ok och musiken var detsamma. Så miit betyg på denna blir en stark tvåa utav fem.