3.2

Skolan vid världens ände

En ung lärare i Bhutan, undviker sina plikter samtidigt som han planerar att åka till Australien för att bli sångare. Som en tillrättavisning skickar hans överordnade honom till den mest avlägsna skolan i världen, en glaciär by i Himalaya för att slutföra sin tjänst. Där finns inga västerländska bekvämligheter, ingen elektricitet, inga läroböcker, inte ens en svart tavla.

Originaltitel Lunana: A Yak in the Classroom
Regissör Pawo Choyning Dorji
Manus Pawo Choyning Dorji
Genre Drama, Familjefilm
Skådespelare Sherab Dorji, Ugyen Norbu Lhendup, Kelden Lhamo Gurung, Pem Zam, Sangay Lham, Chimi Dem, Tashi Dema, Dophu, Tshering Dorji, Dorji Om, Tandin Sonam, Sonam Tashi, Kunzang Wangdi, Tsheri Zom
Filmnummer 142064

goeran
2022-11-18
Pawo Choyning Dorjis "Lunana: A Yak in the Classroom" från 2019, som nu har fått officiell premiär i Sverige med titeln Skolan vid världens ände (den visades redan 2020 på Göteborgs filmfestival), är något så ovanligt som en film från Bhutan. Intressant att få se en spelfilm som ger en inblick i detta säregna land (med en kultur som skiljer sig så starkt från vår västerländska); då spelar det mindre roll att filmens handling måhända är lite enkel och förutsägbar. Betyg 3.