Lugnt vatten

John och Rae Ingram ger sig ut på havet för att försöka komma över sin sons död. Ute till havs ser de en man i en jolle ge sig av från ett fartyg. Han påstår att alla ombord dött av matförgiftning. Men snart upptäcker John och Rae på ett ohyggligt sätt att mannen ljuger.

Originaltitel Dead Calm
Regissör Phillip Noyce
Manus Terry Hayes
Genre Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Nicole Kidman, Sam Neill, Billy Zane, Rod Mullinar, Joshua Tilden, George Shevtsov

2020-12-30
Oj, oj, oj, det var minst 100 år sedan jag såg den här filmen! Mins den som bra, men den får en 3:a i betyg tills jag har sätt om den. Då kanske den får ett högre betyg...
Nalleman
2018-03-19
Gillar den skarpt! Spännande men slutet är lite larvigt.

2017-12-16
en ubehagelig film å se på i positiv bemerkning.
2016-10-29
Filmen är lite seg i början men när den väl kommer igång är den faktiskt spännande hela tiden! Skådespelarna kan man inte klaga på och musiken är bra!
Elizadushkufan
2014-12-26
Riktigt spännande thriller, från början till slut...Trots få skådespelare är filmen välgjord och intressant. Väl värd att titta på.
Halofreak92swe
2014-10-14
Spännande thriller. Nicole Kidman ser faktiskt lite ut som Sigourney Weaver i Alien i den här filmen:) Gillar Sam Neil också.
LacombeLucien
2014-05-18
Skrämmande.
Tatty
2014-05-13
Spännande film som man inte tröttnar på utan man kan se den om och om när den väl dyker upp på tv nån gång. Sam Neill spelar rollen bra, likaså Nicole Kidman också och hon är riktig vacker som alltid. Billy Zane är också bra men läskig i filmen samtidigt är han sådär vidrig.
Hypostas
2013-07-31
Riktigt skön 80-talsthriller, med syntmusik och bitvis intensiv stämning. Billy Zane spelar förstås över en del men fungerar ändå hyfsat i rollen. Sam Neill och Nicole Kidman är stabila, som alltid. Påminner en del om Polanskis Kniven i vattnet, som dock är en bättre film.
precineadd
2013-07-22
Den fungerar inte som det är tänkt, helt enkelt. Och som alltid i filmer av det här slaget är finalen usel