3.4

Luftens örnar

Frank Savage är en hård general som leder en bombstyrka. Han kräver näst intill det omöjliga av sina män och sig själv.

Originaltitel Twelve O'Clock High
Alternativ titel Blodig gryning
Regissör Henry King
Manus Sy Bartlett, Beirne Lay Jr
Genre Krig, Drama, Action, 40-tal
Skådespelare Gregory Peck, Hugh Marlowe, Paul Stewart, Dean Jagger, Millard Mitchell, Garry Merrill, Robert Arthur, John Kellogg, Robert Patten, Joyce Mackenzie

Rune2000
2022-11-02
En sevärd krigsfilm som väljer att inte lägga krutet på stridsscenerna och istället fokuserar på de psykologiska aspekterna av kriget.
Tonti
2020-11-30
Välsvarvad och snygg. Kändes trovärdig på många sätt i sin relation till kriget. Ytterligare ett gediget samarbete av King-Peck, om än inte lika hänförande som deras westerns.
StaffanE71
2017-12-25
Utsökt psykologisk flygarfilm. Gregory Peck är, ja, lysande. Luftstriderna är väl egentligen det mest intressanta. De är autentiska. Klar 4'a.
Adoniram
2017-11-24
De autentiska stridsscenerna är otroliga och tankegångarna i filmen är konsekventa, men Gregory Pecks rollfigur är magstark. Rent allmänt för mycket snack och för lite verkstad.
2015-01-09
Det finns massor av känsla och stämning i denna film men oj, vad pratig denna filmen var. Så trots fina insatser av skådespelarensamblen och en Gregory Peck i fin form så är just det som lämnar starkast minnen här att karaktärerna genom filmen pratar, pratar och pratar. Filmen förtjänar egentligen ett högre betyg men för att man istället för att låta handlandet föra filmen framåt så använder man sig av ordet vilket dock är välskrivet men alldeles för mycket. 3+
mars
2014-08-16
Manuset driver en tydlig tes genom hela filmen som utecklas och undersöks på ett bra sätt genomgående. Lägg till detta personlighetsutvecklingen så har du en mycket stark film.
Kulturgam
2011-08-04
På tok för mycket snack i generiska miljöer. Men Gregory är ju bra.
kennert
2010-05-30
Gregory Pecks roll här är inte speciellt sympatisk.
amam
2010-02-04
Jag gillade Gregory Pecks insats i en pratig men välskildrad film. Ganska typisk trea.
Bomkia
2010-01-13
Verklighetsbaserad krigsfilm med en härlig ensemble av skådespelare (blir lite småförälskad i Dean Jagger som Stovall och han fick en välförtjänt Oscar). Önskar mer krigsfilmer valt att ta den här autentiska känslan. 4+