Loving

Richard och Mildred är ett par som 1958 skickas i fängelse i Virginia för att ha gift sig över hudfärgernas gränser.

Originaltitel Loving
Regissör Jeff Nichols
Manus Jeff Nichols
Genre Drama, Romantik, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Joel Edgerton, Ruth Negga, Michael Shannon, Marton Csokas, Nick Kroll, Alano Miller, Bill Camp, Jon Bass, Terri Abney, David Jensen, Sharon Blackwood, Christopher Mann, Chris Greene, Quinn McPherson, Will Dalton, Andrene Ward-Hammond

InzZzomnia
2019-04-26
En hyfsad rulle. Inget som sticker ut åt varken ena eller andra hållet så en solklar trea. @Lilla Blåa Mus .. Vilken kärlek är enligt svensk lag förbjuden menar du om du bortser från incestuös? Eller är det den du menar borde va OK?
LillaBlåaMus
2019-03-28
Fint spel. Hade velat följa förhållandet från första början. Dessvärre är ämnet ännu aktuellt, viss kärlek är fortfarande förbjuden i USA såväl som i Sverige.
haajen
2017-12-23
Plågsamt tråkigt om viktigt ämne, skulle varit kortare eller allra helst en dokumentär på 1 timme.
Bomkia
2017-11-29
Trodde det skulle handla mer om rättegången, men detta var bara en liten historia om ett gift par som älskar varandra. För mig bär Edgerton upp filmen. 3+
myslas
2017-09-05
Hög klass i alla aspekter, precis som man börjat förvänta sig av en film av Jeff Nichols. Jag gillar hur han tagit den här historien som lätt kunnat bli ännu ett rättegångsdrama som vi redan sett en miljon av och istället valt att fokusera på mänskligheten. Det långsamma berättandet med minimal dialog är tillsammans med enastående insatser från Edgerton och Negga filmens stora styrka.
2017-06-25
Det jag uppskattar här är sättet det berättas på, ett lugnt och sansat, att man vågar förlita sig på historien. Mycket visas i kroppsspråk och blickar mellan paret, deras samhörighet och också deras olikheter som de själva accepterar, de hamnar i en uppmärksamhet de inte bett om och hanterar den på olika vis. Jag funderar lite på den smilande advokaten, han kändes lite tvetydig, en effekt eller hade han dubbla avsikter? Hur som helst bra skildring av en bit historia.
2017-06-24
En väldigt nedtonat berättad film, något jag verkligen uppskattar, särskilt eftersom det är ett slags ämne som ofta brukar fresta filmskapare att dra på med Hollywood-stråkarna. En sämre film hade exempelvis känt sig tvungen att banka in hur jävligt det är med rasism, medan den här har förtroende för att publiken faktiskt förstår det själva. Likaså lyckas man förmedla kärleken mellan de två huvudpersonerna till stor del bara genom hur de ser på varandra. Just att det här är två fåordiga och anspråkslösa människor som ofrivilligt blir medborgarrättskämpar ger den här filmen en annorlunda och intressant vinkel. Mitt problem med den ligger dock i att det som vanligt är svårt att skapa ett bra flyt i filmer som utspelar sig under ett längre tidsspann. Det blir lätt lite lösryckt när det måste slängas in scener som ska belysa en viss viktig aspekt som det sedan inte kan göras en naturlig uppföljning på. Jag förstår inte heller varför de har valt att låta Nick Kroll spela sin advokat som om han vore en Jönssonligan-skurk. Detta är dock relativt sett mindre invändningar, det här är ändå bättre än det mesta på detta tema
PeterTheW
2017-04-20
Viktig film som tyvärr inte riktigt tar tag i ämnet på rätt sätt. Det blir lite vagt, lite händelselöst.
Björkman
2017-02-28
Viktig händelse som porträtteras, men filmen är i sig ingen höjdare. Ganska händelsefattigt och inte direkt några roller där skådespelarna får göra så mycket mer än se bekymrade och lite kära ut om vartannat. Berättelsen hade nog gjort sig bättre som någon form av dokumentär.
AlbinWesley
2017-02-27
Båda huvudrollerna glänser, filmen berör. Men jag har problem med filmer där det berör som starkast i sluttexten som berättar vad som kommer att hända efter filmens slut. Det är liksom ett tecken på att filmen i sig saknar en del.