2.7

Lotta på Bråkmakargatan

Lotta på Bråkmakargatan är en käck och busig femåring. En dag när Lotta ser sina syskon Jonas och Mia komma cyklande i en farlig fart, skriker hon "Jag kan visst cykla, tänk för att jag kan det ni! I smyg!" Men hur ska man kunna cykla utan cykel? Lotta bestämmer sig för att knycka en...

Originaltitel Lotta på Bråkmakargatan
Alternativ titel Lotta on Rascal Street, A Clever Little Girl Like Lotta
Regissör Johanna Hald
Manus Johanna Hald
Genre Komedi, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare Martin Andersson, Grete Havneskjøld, Linn Gloppestad, Beatrice Järås, Claes Malmberg, Margreth Weivers, Rune Turesson, Else-Marie Sundin, Claes Månsson

Dele
2020-11-15
En småmysig film som inte riktigt utmärker sig (som många av de andra Astrid Lindgren-filmatiseringarna gör). Lotta är inte heller någon av hennes bättre karaktärer.
2017-09-28
Lås in ungen och kasta bort nyckeln... Varför ska alla ungarna var så jäkla över stökiga i Astrid Lindgrens otäcka värld?!
2016-11-13
En av favoriterna när man var grabb! Stark 4:a.
picklessmulan
2015-01-01
Jag har aldrig fastnat för Lotta och tycker de är en av de sämre Astrid karaktärerna. Tycker skådisarna gör dåliga rolltolkningar i denna film och Lotta är bara så jobbig att lyssna på en hel film. Nä se hellre Emil eller Bröderna Lejonhjärta.
TheHorrorfan
2014-04-12
Det roliga är att jag tycker att den var läskig som barn.
Hitschmidt
2013-06-23
Klassiker, men fastnar inte riktigt.
aud
2012-11-11
Lotta är en smart och tuff liten unge som tyvärr har världens jäkla bitch till morsa och Lotta beter sig därefter. Astrid Lindgren var rätt bra på att skildra hur respektlösa vuxna var mot barn. Blir lika sur på den där morsan varje gång. Pajaspappan är inte världens bästa heller men han är iaf snäll. Rätt roilg barnfilm.
Xenox
2012-07-21
Barndomsklassiker.
izaFACE
2010-11-27
hon är ju bara underbar. astrid lindgren är ett geni!
mirrevskaka
2010-08-14
Men haha, hur fan kan Lotta på Bråkmakargatan få en tvåa. LOL det är ju en jävla barnfilm som alla ungar älskar.