Lost Illusions

1821 anländer Lucien de Rubempré till Paris som en känslig och idealistisk ung poet fast besluten att skriva en omtalad roman. Istället finner han sig själv svepas in i journalistiken, vars inflytande och räckvidd blomstrar med hjälp av tryckpressen, allmänt tillgänglig på senare tid. Under mentorskap av redaktören Lousteau går Lucien med på att skriva strålande teaterrecensioner för mutor och därmed uppnå materiell framgång på bekostnad av sitt samvete.

Originaltitel Illusions perdues
Regissör Xavier Giannoli
Manus Jacques Fieschi, Xavier Giannoli
Genre Drama, Romantik
Skådespelare Benjamin Voisin, Cécile De France, Vincent Lacoste, Xavier Dolan, Salomé Dewaels, Jeanne Balibar, André Marcon, Louis-Do de Lencquesaing, Gérard Depardieu

StureStenhög
2022-07-27
Här får man en liten påminnelse om att media inte var så jävla bra förr heller. Titeln är talande, och det är kul att se vår huvudperson anlända som en ung drömmare för att sedan bli totalt uppslukad av cynismen i Paris kulturvärld. En process som är övertygande skildrad. Något långrandigt blir det dock, och jag tröttnade lite framåt slutet
pelikan
2022-02-28
Man skulle ju kunna tro att en 2,5 timmars film baserad på en fransk bok från 1800-talet skulle vara tråkig... Men jag satt som klistrad! Kanske hjälper det att ha läst flera andra böcker från samma period, varav två nyligen (Bel-Ami av Maupassant och L'éducation sentimentale av Flaubert), och att bo i Frankrike - det var faktiskt till och med gliringar till Macron, som fick salen att fnissa.