3.5

Lore

Det är slutet av andra världskriget. Fem barn blir övergivna av sina föräldrar och måste ensamma ta sig genom delar av Tyskland till sin mormor.

Originaltitel Lore
Regissör Cate Shortland
Manus Robin Mukherjee, Cate Shortland
Genre Drama, Thriller, Krig, 2010-tal
Skådespelare Saskia Rosendahl, Nele Trebs, André Frid, Mika Seidel, Kai-Peter Malina, Nick Holaschke, Ursina Lardi, Hans-Jochen Wagner, Sven Pippig, Philip Wiegratz, Katrin Pollitt, Eva-Maria Hagen

Bozze80
2017-06-17
En något ojämn film, vissa delar fungerar betydligt bättre än andra, vilket gör att ens intresse för karaktärerna går upp och ner filmen igenom så den griper aldrig riktigt tag i en, även fast den åtminstone bitvis borde ha gjort det.Framförallt en karaktär känns tämligen malplacerad och skum, men det kanske var meningen?
RustyFilm
2016-12-10
Det här är en skildring om 15-årige Lore (Saskia Rosendahl) och hennes fyra (yngre) syskon. Familjen som är från en Hitlertrogen överklass splittras då båda föräldrarna överger barnen när deras ”tredje riket” faller. Lore beger sig tillsammans med sina syskon ut på en fotvandring genom hela Tyskland (från södra till norra sidan) detta för att söka hjälp hos mormodern. Berättandet är mycket visuellt med mycket ruggiga men ändå nästan poetiska bilder från ett Tyskland i sammanbrott. Mycket film har ju gjorts om andra världskrigets upplösning men det här blir speciellt eftersom det beskrivs från naziuppfostrade Lores perspektiv. Bra film men det fattas en del (vet inte vad) för att bli så där riktigt gripande
2016-01-02
Barna från Frostmofjället, version tyngre. Fruktansvärt snygg film. Bitvis riktigt stark, och som alltid intressant med "goda människor på den onda sidan". Men den mattas något vad det lider, och jag stördes över att den slutade där den slutade. Jag hade gärna sett mer, men även föredragit ett tidigare slut. Var länge uppe på en fyra. (9/15)
haajen
2015-10-02
Snyggt och välgjort men inte så värst engagerande. Det bränner till emellanåt men den är lite för seg för sitt eget bästa.
mylar
2015-09-25
Redan under filmens inledande minuter står det helt klart att den höjer sig över medelmåttornas nivåer. Vad som skvallrar är svårt att sätta fingret på, men det är de små finesserna som skapar en fin balans i känsloförmedling, scenkomposition, skådespeleri och regi. Vissa filmskapare har det och andra kompenserar med effekter, övertydlighet och hög budget.
Roswall
2015-09-24
Snygg och sådär poetiskt försiktig i fotot, vilket också skapar nerv ibland. Det finns mycket här, men tyvärr lyckas den inte riktigt borra sig in i mig.
2015-09-23
Starka scener, bra filmad och välspelad. Om den varit lite mer engagerande hade det blivit en fyra.
2015-09-19
Jag känner mig splittrad inför utförandet, det var vissa saker som störde, på ett vis kändes det konstgjort, handlingen, miljön var konstlad. Många motstridiga känslor, inte så behagliga , men efteråt förstår jag mer varför. Vi fick se en annan sida, ett annat perspektiv av krigsslutet, hur en familj blev medskyldiga utan att riktigt förstå hur det gått till, att falla från piedestalen. Dottern som spelades av Saskia kämpade verkligen med sina motstridiga känslor, inte alltid så vackert. En film som tränger sig på och stör.
Rele
2015-09-18
En väldigt bra film. Manuset regin och storyn lysande. Huvudrollerna hade duktiga skådespelare, Saskia Rosendahl visade att hon har allt en stor skådespelerska behöver. Jag ger en stark fyra.
recencent96
2015-04-29
Ä fy fan va tråkig film!