3.4

Longitud

En brittisk miniserie i två delar om uppfinnaren John Harrison. Med hjälp av hans uppfinning kunde man navigera säkert och precist till sjöss. Historia varvas med nutid då en man försöker återskapa Harrisons verk i modern tid.

Originaltitel Longitude
Regissör Charles Sturridge
Manus Charles Sturridge
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Gambon, Jeremy Irons, Jonathan Coy, Gemma Jones, Frank Finlay, Nigel Davenport, Liam Jennings, Anna Chancellor, Stephen Fry, Samuel West, Ian McNeice, Bill Nighy, Brian Cox, Peter Vaughan, Tim McInnerny, Lucy Akhurst, TP McKenna, Pip Torrens

Merwinna
2018-04-22
BBC-kvalitet när den är som bäst - både folkbildning och underhållning! Man känner sig som förflyttad till de olika tidsepokerna, och tidshoppen går smidigt. Utmärkt manus och dialog, dramaturgiskt riktigt uppbyggda scener, bra skådespelare, rikt och detaljerat i segelfartyg, klädedräkter och uniformer, inventarier o.s.v.. Man lär sig om bl.a. historia, urverk, sjöliv och navigation.
Mollemusk
2009-06-22
Intressant rent historiskt sett men på tok för långt och segt.
Hald
2008-11-02
En riktigt intressant historielektion på den nivå britterna kan prestera när de är som bäst..
Fazzulisten
2007-03-06
Den här har jag haft inspelad hur länge som helst. Fighten mellan Kronografen och Månhöjdmätningen har farsinerat mig i 15 år. Men jag har inte sett filmen, för jag får aldrig loss 250 minuter.
Gemmelina
2003-07-30
Intressant och sann historia berättad på ett bra sätt.
poesia
2003-06-19
Ganska seg historia... Ganska intressant som historielektion dock, instämmer med föregående talare!
Marvin
2003-06-18