3.3

Locke

Ivan Locke har byggt sitt liv på en lika stabil grund som betongfundamentet till den gigantiska skyskrapa som han är ansvarig för. Han har ett välbetalt jobb och är älskad av fru och två barn. Men kvällen innan betongen ska levereras stiger han in i sin bil, och efter resan från Wales till London kommer ingenting vara sig likt.

Originaltitel Locke
Regissör Steven Knight
Manus Steven Knight
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tom Hardy, Ruth Wilson (röst), Olivia Colman (röst), Andrew Scott (röst), Ben Daniels (röst), Tom Holland (III) (röst), Bill Milner (röst), Danny Webb (röst), Alice Lowe (röst), Silas Carson (röst), Lee Ross (röst), Kirsty Dillon (röst)

Skapad 2019-12-04 av Duskony
Vid det här laget är det knappast unikt att placera en känd skådespelare i ett trångt utrymme och skapa en konflikt kring de begränsningarna. Vi har sett James Franco under en sten (127 Hours), ...   Läs mer »

Wanda81
2023-06-05
Oväntat engagerande i en bil med en man som ringer telefonsamtal som kommer att vända upp och ner på hela hans tillvaro. Tom Hardy gör en fin rolltolkning som Ivan Locke och manus är skickligt uppbyggt eftersom att vi faktiskt lär känna Locke under de intensiva timmarna i bilen. Det finns ett arv från Lockes egen far som nu påverkar de beslut som han fattat när han satt sig bilen och kör mot okända mål. Annorlunda och mycket sevärd.
sparriskrigarn
2022-01-15
Nja. Intressant format som funkar ganska bra, men helheten blir för ointressant tycker jag. Filmen gav mig inte så mycket, och vissa delar kunde man ha varit utan.
svältaren
2020-11-11
Det är få relationsdramer som lever upp till epitetet ”rysare”. Jag önskar att det var tre timmars körning från Wales till London istället för en och en halv, för jag får inte nog av detta. Möjligen hade jag kunnat vara utan monologerna till pappan, som kändes aningen krystade. I övrigt en fenomenal film.
2019-04-30
Filmen är hel okej!!!
Party_Fille
2019-04-10
En riktig man.
2019-03-12
Jovars. Funkar hyfsat i sitt skönt avskalade format och det var spännande hela vägen. Men det var ingen överväldigande film. Hade nog velat få ut lite mer av slutet i så fall.
GroundhogDave
2019-03-09
Intensiv, heroisk och... moralisk.
#54
2018-04-16
Ett format som fungerar överraskande bra.
2018-03-27
Seg och tråkig film utan handling.
Jamesa
2017-04-14
Trevlig. Skådespelet går inte att hylla direkt, samma röstläge och ansikts- uttryck hela filmen. Otroligt förutsägbar, men ändå trevlig på något sätt.