2.4

Livets skola

Kanske en gång i livet träffar du en lärare som verkligen ger dig något positivt för livet. Det händer sju elever på Chicago Steinmetz High School. Dr Gerard Plecki lär dem betydelsen av lojalitet och samarbete. Men han lär dem också hur de skall ljuga och bedra.

Originaltitel Cheaters
Regissör John Stockwell
Manus John Stockwell
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jeff Daniels, Paul Sorvino, Luke Edwards, Jena Malone, Dov Tiefenbach, Blake Heron, Dan Warry-Smith, Ned Eisenberg

2014-11-09
Det intressanta med denna sanna berättelse är hur lätt det är för oss människor att blanda ihop rätt och fel och komma på svar till oss själva som rättfärdigar det vi gör. Duktiga skådisar som här dock inte ger sitt bästa och hela produktion känns TV-mässig.
Intro
2010-02-03
Bra underhållning!
Masjävel
2009-04-05
Småkul och trevlig.
avante
2008-07-22
Jag är nära att ge den en fyra eftersom det är en sådan där trevlig film som överraskar och ramlar på en.. iaf var det det när jag såg den. Men jag måste nog se om den för att omvärdera en eventuell betyget. Summa sumarum är ändå att det är en sevärd film.
Vimmzy
2006-12-30
något konstig trea kanske, men jag trodde den skulle vara sämre när jag såg början på TV, kommentaren i slutet om hennes framtida elevers fuskande var klockren. För någonstas så stämmer det ändå, mycket i livet handlar om "fusk" om man vill undvika att vara den vanliga svensson dvs.
Kechy
2006-12-22
Helt med, en aning krystat. För lite som verkligen handlar om "fusket" för att få det riktigt intressant. Eller rättare sagt "fusket" är inte intressant.
rockposer
2005-04-01
Lite krystat och ojämna skådisprestationer. Men rätt underhållande och hyfsat originell...
Papagiorgio
2005-03-30
Fan, jag har satt en 2:a tidigare, nu höjer jag till 4:a. Egentligen en oengagerande bagatell, men med en väldigt ovanlig ton och moral för att vara amerikansk ungdomsfilm. Den känns helt enkelt äkta på något sätt. Skildringen av "den grå betongen" går att känna igen sig i, så även karaktärernas vardag och ramhandligen i övrigt. Det känns mer som svensk eller engelsk socialrealism än Hollywood. Filmen får mig verligen att inse hur förenklade, stiliserade och fördummande filmer om "ungdommar utan hopp på hård skola i ghettomiljö där alla skiter i dom utom en lärare" oftast är. Även klippning och foto är mycket snyggt och ovanligt genomarbetat för den här filmtypen, och skådespeleriet är suveränt.
Czechflash
2005-03-30
Bättre än väntat. Filmen håller intresset uppe rakt igenom, vilket är ett plus. Verklighetsbaserat och inte så "happy" som man kanske tror.
skullfullomago
2005-03-29
This is real... Very well done... I believe if opportunity does not knock on your door, then you don't wait around for it. Go and get it!