3.5

Livet är ett mirakel

En gång för länge sedan, i en fjärran republik på Balkan, byggde Luka en järnväg så att turisterna skulle kunna komma och beundra hans vackra land. Luka var en visionär, en god man som människorna älskade – och som ansågs fullkomligt tokig. Lukas fru, Jadranka, var inte bara tokig, hon var galen; en schizofren operasångerska som längtade tillbaka till civilisationen. Jadranka rymde och deras gemensamma son Milos fastnade på fel sida om det krig som utbröt i landet. För att få tillbaka sin högt älskade son hittade Luka den unga Sabaha, som han skulle byta mot Milos, men i stället blev han förälskad. Han var serb och hon bosnisk muslim – en omöjlig kärlekshistoria i ett hopplöst krig. Luka hade dock vänner som kunde hjälpa honom,bland annat en kärlekstörstande, självmorsbenägen åsna och en man som kunde vara på två ställen samtidigt.

Originaltitel Zivot je cudo
Alternativ titel Life Is a Miracle
Regissör Emir Kusturica
Manus Emir Kusturica, Ranko Bozic
Genre Drama, Komedi, Romantik, Musikal, Krig, 2000-tal
Skådespelare Slavko Stimac, Natasa Solak, Vesna Trivalic, Vuk Kostic, Aleksandar Bercek, Stribor Kusturica, Nikola Kojo, Mirjana Karanovic, Branislav Lalevic, Davor Janjic, Adnan Omerovic, Obrad Durovic

Gigi1943
2013-10-30
Det spelar ingen roll att filmen beskrivs med så mycket text här ovan, jag fattade inte så mycket i alla fall, men det var kul med bilarna som åkte på tågspåren ...
Clasen
2010-09-23
Kusturica-galet och emellanåt vackert och någon gång till och med lite roligt. Men nej, det blev bara för mycket till slut!
desithess
2010-06-15
Jag har svårt för "balkanfilm" och att spela en o samma låt genom hela filmer... Urrk!
2010-04-23
Udda, vackra, coola och roliga scener. Jag tyckte inte alls att den kändes så lång som den var. Lite spretig i början, men växer med tiden. Musiken passar utmärkt till filmen. Annars brukar jag älska katter, men jag är nog lite rädd för katten i filmen. Man skulle nästan kunna tro att den legat på S. Kings jurtjyrkogård.
mylar
2010-02-17
Jag gillar inte balkanmusik, så mycket av den här filmen blir bara jobbigt. Roliga detaljer (som vanligt), glimten i ögat och glädjen i filmen räddar en i övrigt ganska simpel och småtråkig historia. Om Kusturica lärde sig att klippa hårdare i sina alltför långa filmer skulle de bli bättre.
pufred
2009-12-21
Filmen är en 2:a men hunden, katten och åsnan höjer den.
Noseman2005
2009-06-12
Sjukt bra! Lite för lång, bara...
Nena2000
2008-08-01
Den andra av Kusturicas två bästa (Den andra är Svart katt vit katt), Även de andra är helt ok så är det ändå dessa två som har fått en stor plats i mitt hjärta
Roswall
2008-02-23
nej, alldels för stökig för min smak. jag förstår vad folk charmas av, men det faller inte riktigt mig i smaken.
mahirh
2007-12-29
Håller inte samma mått som Emir Kusturicas övriga filmer.