2.3

Livet är en schlager

Fyrbarnsmamman Mona är besatt av schlagermusik. Hennes man är arbetslös och själv arbetar hon som personlig assistent åt den CP-skadade David. En eftermiddag när hon ska gå från jobbet hör hon David spela en melodi på sin synth. Snabbt inser hon att David är ett geni på att skriva schlagers.

Originaltitel Livet är en schlager
Alternativ titel Once In a Lifetime
Regissör Susanne Bier
Manus Jonas Gardell
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Björn Kjellman, Helena Bergström, Regina Lund, Thomas Hanzon, Jonas Karlsson, Johan Ulveson, Sissela Kyle, Katarina Ewerlöf, Jessica Zandén, Malin Cederblad, Lisa Olsen, Jessica Andersson, Amanda Rasmuson, Sandra Kassman, Leif Andrée, Maria Langhammer, Pia Johansson, Göran Forsmark, Ing-Marie Carlsson, Douglas Johansson, Katarina Weidhagen, Rolf Skoglund

Skapad 2019-12-16 av joacim92
Mona Berglund är fyrbarnsmamma och bor med sin man i en lägenhet i Stockholm. Hon är en riktig schlagernörd och har även en bror som är transvestit som också älskar schlager. Mona har till och...   Läs mer »

Skapad 2019-12-15 av m86
Melodifestivalen är i full gång, och då är det inte mer än rätt att jag recenserar den! Att tävlingen har blivit så populär, ja, det märks totalt idag när det är schlager-yra med fester, f...   Läs mer »

Abigor
2023-07-20
Fruktansvärt egentligen och borde vara långt under både Öls och Gardells värdighet, men även de ska väl få tjäna pengar. Mkt nostalgi när man ser den så här långt efter. Många av skådisarna är ju fortfarande aktuella och Jonas levererar som vanligt. Det faktum att jag ser klart den i ett svep tyder ändå på underhållningsvärde och gör att jag är nödgad att sätta en 4
2022-11-14
Storyn är ju urlarvig, men alla tycks ge sitt yttersta för att blåsa liv i smörjan och lyckas rätt så bra. Första halvan är ändå rätt lyckad, mycket tack vare Gardells roliga dialog, Jonas Karlssons hängivna insats, Kjellman och Bier. Men sedan havererar det givetvis i ett hav av klichéer när det ska bli osams och sams igen, en uppenbar antagonist introduceras och så vidare. Det kunde man förstås listat ut från början, men som sagt, många av de inblandade gav sitt allt för att blåsa liv i det hela. Det är inte nog för att få filmen att hålla, men det gör den ändå bra mycket mer sevärd än man tror den ska vara. Jämfört med En del av mitt hjärta är den ju trots allt rena mästerverket.
2017-10-30
Det sämsta är när transan dör i det känslosamma ögonblicket, så jäkla uselt att det nästan blir roligt..
2017-08-14
Vad är det här för skit?
AlbinWesley
2016-03-10
Två saker gör det omöjligt att sätta något annat än en etta: 1. Mona är en kolossalt osympatisk människa med en sjuk schlagermani - att ge sina barn namnen Lena PH och Anna Book är ju inget annat än sadism. 2. Det finns ingen som helst trovärdighet någonstans i filmens intrig. Utöver dessa saker spelar det ingen roll att enstaka prestationer osv är reko. Det mesta är skit.
jonbo
2015-09-02
Kjellman o Karlsson är bäst i en förvånansvärt ytlig film.
LacombeLucien
2015-07-17
Jaha.
martstenb
2015-02-01
dålig film
Gigi1943
2014-04-05
Charmig och helt okej, värd en fyra.
Grillo
2014-03-02
Okej feelgood som hade sina stunder men precis som schlagern väldigt klyschig och småytlig.