Liv & Ingmar

En kärlekshistoria som täcker relationen mellan Ingmar Bergman och Liv Ullmann, en relation som sträckte sig över 42 år och tolv filmer. Dokumentären är en homage och en berättelse ur Liv Ullmanns perspektiv.

Originaltitel Liv & Ingmar
Alternativ titel Liv og Ingmar, A Love Story: Liv & Ingmar
Regissör Dheeraj Akolkar
Manus Dheeraj Akolkar
Genre 2010-tal, Dokumentär

haajen
2014-11-17
Den är intressant och Liv är engagerande men filmen känns lite ytlig, undrar lite om barnets utsatthet i det tydligen stormiga förhållandet och här är mycket som känns obesvarat efter man sett klart filmen. Hade gärna hört lite fler röster beskriva relationen men det var uppenbarligen inte tanken men den här filmen.
Punkliv
2014-09-02
Svag, svag trea. Oftast intressant men Liv blev lite tråkig till slut. Tycke ändå att den är värd trean.
AndreaFurberg
2014-01-25
jag håller med om filmens alla brister men jag tyckte ändå den var bra.
AddeColciago
2014-01-15
Berättelsen i sig är det inget fel på. Kärlekshistorien och relationen mellan Liv och Ingmar är fascinerande på många sätt och det är kul att Liv delar med sig så. Men att bara lyssna på hennes inlästa manus i 80 minuter - inte lika spännande.
larox
2014-01-15
Kärlekens outgrundliga vägar är slingriga och svåra, det bevisade Liv med sin dokumentär. Kärlek, hat och svartsjuka på allra högsta nivå. Kändes ärligt, rakt, vackert och naturligtvis - svårt för de inblandade. Sådan är kärleken!
Darn
2014-01-09
Det är inte temat som är ointressant och gör filmen snudd på outhärdlig, det är utförandet. Att Liv läser innantill (!) om sina känslor till Ingmar gör att det är svårt att ta filmen på allvar. Valet att låta allt vara på engelska gör att hennes inlästa repliker blir väldigt fåordiga och bara banala att man undrar hur det egentligen är fatt. Var det Ingmars olika raseriutbrott som fick henne på fall? För de verkar bara vara en smärre parentes om man ska tro hennes beskrivningar som alla dessutom avslutas med ett skratt (!). Slutligen: det blir ett stort problem hos tittaren och en krock när det väljs att läsa upp Ingmars kärleksbrev med en översensuell brittisk och basbetonad röst som voice-over...
bearplow
2014-01-09
Hyfsat intressant. Gjorde my nyfiken på att utforska fler Bergmanfilmer.
IdaD
2014-01-09
Vet inte riktigt om jag tyckte om att de talade engelska… Nej, nu har jag bestämt mig. Det tyckte jag inte om.
Raimo_1985
2014-01-08
Lökigt till en början, men sen blir det väldigt romantiskt och känns ärligt. Jäklar vid Liv Ullmann måste ha tyckt om Ingmar Bergman. Det känns väldigt ärligt. Och Liv Ullmann är ju förtjusande som vanligt.
AlbertSpica
2014-01-08
Ganska intressant och sorgligt, Det borde dock ha visats titlar på filmerna man fick se scener ifrån. Blev mer sugen på att införskaffa lite bergman rullar.