3.3

Unga kvinnor

Systrarna March växer upp i en liten stad i 1860-talets USA. Familjen har ont om pengar och deras far är ute i kriget så de får klara sig så gott de kan.

Originaltitel Little Women
Regissör Greta Gerwig
Manus Greta Gerwig
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Emma Watson, Saoirse Ronan, Eliza Scanlen, Meryl Streep, Laura Dern, Timothée Chalamet, James Norton, Bob Odenkirk, Tracy Letts, Chris Cooper, Louis Garrel, Sasha Frolova, Abby Quinn, Jayne Houdyshell, Lilly Englert, Mason Alban, Tom Kemp, Maryann Plunkett, Sasha Frolova

emmacecilia
2020-03-10
Älskar Laurie och Jo-historien, verkligen, men det här blev väl lite väl snurrigt? Jag är glad att jag redan kunde historien, så att det gick att hänga med. Slutet gillar jag inte heller.
idaho1981
2020-03-02
En riktigt bra och lite modernare version av boken. Styrkan är utan tvekan skådespeleriet. Ronan lyckas hitta Jo’s energi och okuvliga vilja.
Biliwi
2020-02-21
Hade höga förväntningar som inte alls infriades. Störde mig på att allt var så käckt och var inte förtjust i hoppen fram och tillbaka i tiden. Eftersom inte skådisarna åldrades utseendemässigt och vuxna kvinnor spelade alla åldrar, kunde jag inte köpa karaktärerna. Den svaga trean får filmen för att det var vackra bilder och miljöer.
abnormal
2020-02-17
Tyvärr levererade inte denna i linje med all god kritik och oscarsnomineringar. Helt okej, men inte särskilt engagerande och ganska platt. Lite rörig. Florence Pugh är bra, men Saoirse Ronan förtjänar inte sin oscarsnominering denna gång.
Björkman
2020-02-16
Välspelad, men tunn. Inte dålig, men inte heller speciellt intressant. Berättarspråket är onödigt luddigt ibland då det sker konstanta hopp fram och tillbaka i tiden. Första timmen känns extremt långsam, men sedan lyfter det lite mer och andra halvan av filmen håller bättre kvalitet. Utan att avslöja något i detalj om slutet så kan åtminstone sägas att det är ett öppet sådant, vilket jag tycker inte fyller någon funktion och renderar ett ganska stort minus.
Ailuj
2020-02-09
Ville tycke om mer om filmen, efter att nyligen ha läst boken och sett filmatiseringen från 94 (som inte alls föll mig i smaken) men tyvärr lämnar denna film mig rätt oberörd. Väldigt vackert foto och otrolig insats av speciellt Pugh, men det ryckiga tempot gör bara att jag aldrig kommer in i berättelsen.
2020-02-02
Väldigt bra men det är sällan filmen verkligen får mig att känna saker, trean är ganska stark men fyran är aldrig på tal. Lite besviken på Gerwigs 2 regisserade filmer hittils, hade väntat mig mer efter att Frances Ha träffade mig så hårt!
myslas
2020-01-30
Jag gillade förvisso Ladybird men gav den inte alls samma lovord som många andra gjorde. Den här gången däremot får Greta Gerwig mig att falla pladask med en version av den här klassikern som är så fylld av liv att jag kände att jag ville se om den igen när eftertexterna började rulla. Hela ensemblen är väldigt bra men Ronan och Pugh lyckas ändå stå ut med sina livs roller. Gerwig sätter därmed punkt för ett 2019 som helt utan motstycke är det absolut bästa året för kvinnliga regissörer någonsin. Jag har gett fyra filmer från året full pott och tre av dem är regisserade av kvinnor (och den fjärde av Noah Baumbach som en gång i tiden gjorde Frances Ha tillsammans med Gerwig). Låt oss hoppas att det här kan ge fler kvinnor i filmvärlden chansen att skapa nytt liv istället för de gamla gubbar som står still och gör samma sak om och om igen (ja, jag tittar på dig Scorsese).
2020-01-26
Lysande film på de flesta sett och vis! Fyndigt ihopsnärjd och välspelad, med engagerande driv och värme och härlig ironi. Var lite rädd för att det skulle vara alldeles för många ensidiga plattityder ovanpå varandra då "viktigt ämne"-filmer ofta får förtur bland kritikerna, men Gerwig tog fan hem spelet fullkomligt och gjorde en genomgående kanonfilm som nog allt är det bästa jag sett hittills i år. Jag gillade Lady Bird, men nu har hon verkligen tagit ett stort kliv framåt. Kalas!
jack_jack_jack
2020-01-20
Hade hoppats på lite mer fräsch The Favourite-vibbar, men var klassisk gäspkostym. Trots Greta Gerwig och en otrolig ensemble. Besviken.