3.2

Little Soldier

Soldaten Lotte återvänder desillusionerad hem efter ytterligare en tid i tjänst. Hennes opålitlige far, som Lotte haft väldigt dålig kontakt med henne, erbjuder henne jobb som chaufför åt hans flickvän, den prostituerade Lily. Lottes längtan efter sin pappas omtanke gör att hon till en början inte har några moraliska kval kring pappans bordellverksamhet, men när Lily hotas till livet av en kund bestämmer sig Lotte för att hjälpa henne. Frågan är om Lily vill bli räddad?

Originaltitel Lille soldat
Regissör Annette K Olesen
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Trine Dyrholm, Shanti Roney, Jens Jørn Spottag, Thure Lindhardt, Henrik Prip, Finn Nielsen, Lorna Brown, Rasmus Botoft, Louisa Yaa Aisin, Victoria Agami, Henrik Jørgensen, Aske Bang

2015-11-07
Massor med fungerande hopplöshet. Lågmält och ganska långsamt utan att bli segt eller odynamiskt. Vid ett par tillfällen vinglar det till en aning, och Olesen & co är farligt nära att komma ur spår, men det löser sig. Grym ensemble med en överjävlig Dyrholm i spetsen. Danskjävlar! (10+/15)
Gigi1943
2015-01-16
Den var helt okej, jag gillar danska filmer och Trine är en av de skådisar som jag gillar jättemycket trots att hennes minspel är ganska stenaktigt, inte mycket till variation alltså.
Medlock
2015-01-14
Sevärd. Inte minst för skådespelarinsatserna. Trine Dyrholm såklart, men här finns fler som övertygar. Finn Nielsen gör en minnesvärd rolltolkning.
moggeke
2015-01-09
Ganska torftig rätt flat svag 2:a
Hypostas
2014-06-22
Danskarna levererar igen...
resegaranti
2010-03-14
Som vanligt när Fupz och Olesen är i farten är upplägget och idéerna lysande utgångspunkter för att producera drama, men resultatet inget som berör direkt. Jag tycker aldrig att det känns speciellt realistiskt och gripande, även om historien och händelserna inbjuder till det. Karaktärerna ger ett väldigt konstruerat intryck (ganska ytliga även om de är komplicerade), personkemin haltar och filmen i sig har ingen sammanhängande rytm och stämning.
HerrArne
2010-01-30
Såg om den på GIFF och höjer till en fyra. Lorna Brown är också lysande. Varje scen mellan henne och Trine Dyrholm griper tag i mig.
Razzel
2010-01-30
Haltande och ganska oengagerande historia men en fantastisk insats av Trine Dyrholm - den förlösande gråtattacken är bland det starkaste jag sett av känsloutbrott.
Masjävel
2010-01-17
Nja... Hade vissa förväntningar, men jag tycker inte filmen berör särskilt mycket. Det är lite b-filmskänsla över den. Tycker inte man får tillfälle att lära känna karaktärerna ordentligt. De känns platta.
Pirrekurr
2009-12-08
Intressant och bra film. Filmen lyckas dock aldrig riktigt ta sig till nästa nivå. En klar 3:a, men det borde gå att göra ännu bättre...