Little Big Horn

Dagen då de båda legendariska ledarna och deras armeér möts vid Little Big Horn har gått till historien som Custers Sista Strid, en destruktiv uppvisning som kostade honom livet, och visade sig bli början till slutet för de amerikanska indianernas livsstil. Nu avslöjas sanningen om ett av de mest legendariska kapitlen i amerikansk historia. En äventyrsmättad berättelse om mod och ära, seger och nederlag, för första gången ur båda sidors synvinkel.

Originaltitel Son of the Morning Star
Regissör Mike Robe
Manus Melissa Mathison
Genre Western, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, David Strathairn, Dean Stockwell, Gary Cole, Stanley Anderson, Rodney A Grant, Terry O'Quinn, Edward Blatchford, George Dickerson, Tom O'Brien (II)

2016-01-07
Det känns sorgligt att se hur historien upprepar sig gång på gång, efter att ha sett Hotel Rwanda så var det här också en skildring av att utrota människor. Historiska filmer intresserar mig mer och mer, och gestaltningen av Custer gjorde mig mer nyfiken, var han som han framställdes här?De två berättarrösterna fick gestalta de motsatta uppfattningarna. Vackert filmad och fick fram fasan i att ge sig ut på slagfältet.
2010-01-27
Ännu ett bevis på att historiska filmer är som bäst när de görs för tv. Tv-formatet brukar innebära att man tar sig mindre friheter med historien och ägnar sig mindre åt överdramatiserat trams. Så är det också här. Skildringen av indianerna kommer förvisso i vanlig ordning med en rejäl dos politiskt korrekthet och indianberättarrösten är mycket irriterande. Men skildringen av Custer och övriga vita amerikaner är väldigt komplex och filmen är rakt igenom väldigt intressant. Produktionsvärdena håller även de bra klass för en tv-film

2010-01-06
Läs Militära Misstag av Saul David, kapitlet om Custer. Mer givande och underhållande än filmen.

2007-05-21
Om man ändå ska göra en film så autentisk som möjligt,varför inte löpa hela linan ut!! Visa för en jädra gångs skull avskurna huvuden och uppskurna kroppar!! Siouxernas fiender hade ett talande Öknamn på dom"Strupskärarna"och Cheyennerna kallades av andra stammar "Fingercutters" Så trött på detta daltande med de stackars Indianerna! "Black hills"Siouxernas sk Heliga berg var ingalunda deras nedärvda fosterjord! Kiowaerna och Cheyennerna var där före,men blev bortdrivna av de starkare och talrika Siouxerna!!!
Loslobos
2004-07-31
OK!
bo-mikael
2003-06-20
Har visats i Sverige som miniserie under namnet 'Morgonstjärnans son'.
Nathalena
2003-02-15
en brutal,spännande och litte chockad film.klart godkänd.