3.1

Lisztomania

En vild och fantasifull filmatisering av den romantiska kompositören och pianisten Franz Liszts liv. Franz Liszt ger konserter till skrikande tonårsfans och försöker hanterade alla sina älskarinnor...och deras hämndlystna män.

Originaltitel Lisztomania
Regissör Ken Russell
Manus Ken Russell
Genre Biografi, Musikal, Fantasy, Komedi, 70-tal
Skådespelare Roger Daltrey, Sara Kestelman, Paul Nicholas, Ringo Starr, Rick Wakeman, John Justin, Fiona Lewis, Veronica Quilligan, Nell Campbell, Andrew Reilly, Anulka Dziubinska, Imogen Claire, Felicity Devonshire, Murray Melvin, Oliver Reed

idd
2015-03-11
Fulla ställ! Ringo Starr e värdelös som vanligt.
Lillaprinsen
2012-09-14
Russells komik är lika delar intellektuellt intertextuellt å ena sidan och spexig paj-kastningshumor å andra. Visa av filmens sämsta scener är dess bästa och vice versa. Det är dock mer substans än ingen alls och det råder inget tvivel om att det här är en film som lämnar en omskakad och gnuggandes sina ögon - har jag verkligen sett det här?
KimEkberg
2012-09-11
rolig, rivig, frodig, lite meningslös också, men vissa saker är sjukt kul
Sznax
2012-09-11
Russells klart mest utflippade film är också hans bästa. Hans filmer brukar innehålla ett fåtal galna fantasiscener, här är hela filmen en enda lång galen fantasisekvens. De må bli lite tråkiga i längden men de är så galna och underhållande att se på att man inte bryr sig särskilt mycket. Daltrey är riktigt bra i huvudrollen och Ringo klockren som påve. Betyg 6.1
Tonti
2012-09-11
Oerhört hejdlös och tillräckligt ofta rolig för att vara sevärd. Återblicken till tomtebolyckan i alperna där Daltrey gör Chaplinimitation är till exempel väldigt skojig. Men alla scener är lite för långa och ibland blir det bara pubertalt spex av det hela. Det är ganska otroligt att Russell fick så pass stor budget till detta vansinnesprojekt men det resulterade i en del schysst scenografi så det är bara bra.
Kriffot
2010-07-29
Fin och färgsprakande med endel underbara scener. Det som gör det till en rätt svag fyra är allt att det tossiga i scenerna hammras in lite väl mycket. Roger Daltry ridandes på en jättepenis är kul nog utan att han måste göra knasiga grimaser samtidigt!
LaszloKovacs
2010-05-01
Nej Wagner, återvänd till helvetet där du hör hemma!... Jag blir tårögt lycklig av att se Ken Russells kompromisslösa hämndfantasi. Det här är en mycket stark grönlysande 5:a!
lekke
2010-02-03
Väldigt camp. Och väldigt Russell - on acid. Rolig humor, desto mindre roligare musik.
2009-04-10
Det var inte helt lätt att hänga med i alla svängar, och jag inbillar mig att en del förkunskap förmodligen skulle kunna vara till hjälp. Denna film har (osedd) i över tjugo år haft ett enormt stort affektionsvärde för mig. Det känns nästan lite konstigt att ha sett den. (7-/15)
kanemura
2008-07-16
2an är BARA för att jag är Daltrey-fanatiker....om du mot förmodan skulle vilja se denna och inte vet vem Daltrey är så avråder jag på det bestämdaste.