2.9

Listen Up Philip

En författare tampas med misstag och elände som påverkar hans omgivning, inklusive hans flickvän, hennes syster, hans idol, hans idols dotter, och alla ex-flickvänner och fiender som ligger på lur utmed gatorna i New York.

Originaltitel Listen Up Philip
Regissör Alex Ross Perry
Manus Alex Ross Perry
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Jonathan Pryce, Daniel London, Jason Schwartzman, Elisabeth Moss, Lee Wilkof, Jess Weixler, Krysten Ritter, Kate Lyn Sheil, Dree Hemingway, Joséphine de La Baume, Yusef Bulos, Steven Boyer, Keith Poulson, Joanne Tucker, Brandy Burre, Maïté Alina

Fredzon_M
2019-06-11
Klart rolig emellanåt med verbala giftpilar och bittra tirader mellan mer eller mindre självupptagna personer. De inledande femton minuterna är rent guld. Gillar att den tar lite oväntade vägar och stannar kvar hos filmens andra karaktärer istället för att fokusera helt på titelpersonen. Tycker också mycket om filmens noir-aktiga jazzsoundtrack och berättarröst.
2017-04-21
Philip, du är tråkig och dum.
StureStenhög
2016-02-17
Självupptagna och svinaktiga författare som pratar om hur miserabla de är kan inte gärna vara en dålig utgångspunkt för en film. Här blir det också lyckat. Jag har inte ens några problem med Jason Schwartzman denna gång, jag antar att det faktum att han spelar en karaktär som det inte direkt är meningen att vi ska gilla gör att min aversion mot honom inte påverkar helhetsintrycket negativt. Jag gillar även den lösa strukturen där fokuset skiftar mellan olika karaktärer under filmens gång. Det skakiga fotot är jag dock inte helt förtjust i
AlbinWesley
2015-05-12
Tydliga spår av Allen och i förlängningen vad amerikanerna brukar kalla europeisk art cinema från mitten av 1900-talet. Jag formulerar det på detta vis för att jag inte ser en tydlig stilförebild, utan snarare något slags koncentrat av nämnda filmrörelse, om man kan kalla den det. Det är klädsamt, musiken, berättarrösten och den handhållna och närgångna kameran bjuder in väldigt bra till filmen och initialt fångar den mig mycket väl. I längden trampar den lite vatten och blir närmast klaustrofobisk av de stilgrepp som nyss nämndes som inbjudande. Schwartzman är lysande i sin excentriska och ganska avskyvärda huvudroll. Trevlig film.
Spidde
2015-03-20
Grymt trevlig överraskning. Kul att få se Jason Schwartzman i en så bra roll (varför gör han inte fler filmer?) och också skönt med en amerikansk film om "intellektuella" som inte känns så pratig och pretto utan istället jordnära och smart. Jag gillade strukturen, fotot, miljöerna, skådespelet och manuset. En nästan helgjuten amerikansk film, det är dessutom uppfriskande att det inte röks på eller knarkas på ett skojfriskt sätt en enda gång i hela filmen. Det är såna här filmer som gör att jag får tillbaka lite hopp inför den amerikanska filmens framtid.
emmacecilia
2015-01-28
Smårolig, småintressant, men väldigt... hoppig. Många episoder som visserligen kändes vettiga när de visades men som inte ledde någonstans. Jag känner mig ganska förvirrad. Men underhållen, absolut.