Lisa och djävulen

Lisa är en turist i en gammal stad. Hon går vilse och söker skydd över natten i en villa där märkliga saker händer.

Originaltitel Lisa e il diavolo
Alternativ titel Lisa and the Devil
Regissör Mario Bava
Manus Mario Bava, Alfredo Leone
Genre Romantik, Fantasy, Skräck, 70-tal
Skådespelare Telly Savalas, Elke Sommer, Sylva Koscina, Alessio Orano, Gabriele Tinti, Eduardo Fajardo, Alida Valli, Franz von Treuberg, Espartaco Santoni, Kathy Leone

EvilNed
2018-12-08
Filmen är alldeles för händelsefattig och långsam för att jag ska känna något intresse. Jag vill inte använda ordet "rörig", för jag har egentligen inga problem med att hänga med i handlingen - för jag tror att vi skall uppleva det lite utifrån Lisas perspektiv. Därför förstår vi lika lite som henne. Problemet är att hon inte förstår någonting, och den tråden fortsätter ända in i sista scenen.
Raggarn
2016-05-25
Flummig med en suverän Telly Savalas med godisklubba i mun. Fint filmad, men är jäkligt svår att hänga med i med några öl i kroppen. Får nog se om denna någon gång för att få alla pusselbitar på plats.
johnaleks
2013-06-22
himla snygg film, fast med lite konstig handling, Lisa and the Devil alltså, House of Exorcism var bara konstig, 3:an gäller således den första
CinemaniaC
2008-08-06
Inte en av Bavas bästa filmer. Väldigt annorlunda och säregen visuell historia detta där det är riktigt svårt att hänga med i handlingen.
schramm
2007-11-18
Trist att filmtipset inte delar upp filmerna eftersom det eg är två helt skilda filmer. Lisa & the Devil är en fyra, House of Exorcism en etta. Slutbetyget blir därför en trea.
karhu81
2007-10-31
Lisa and the Devil är en solklar trea. Lite ojämn, men det får man ta. House of Excorcism är däremot en etta. Dom nyinspelade delarna är verkligen inte bra. Det är pinsamt uppenbart att Leone försökte tjäna sig en hacka på Excorcistvågen.
3DDaniel
2007-10-07
gillar Bava med hans miljöer och sätt att filma. Han kan dock göra bättre handlingar.
Morayeel
2006-07-10
Njä...det här är långt under Bavas medel...ganska ok story men dialogen fruktansvärd...lite av Bavas färgmystik får vi men ta och se Kill Baby Kill istället...
Ondskapt
2006-05-22
Vissa delar är väldigt bra, men det vore inte fel med en förklaring till resten
idd
2006-04-01
såg originalversionen å inte fick jag ut mkt till handling ur det här.. gillade dock det röriga knarkflummet å det var hyffsad fart genom hela filmen.. inzoomningarna e i fulci-klass å fastän jag inte fattade nåt vare en sjysst å stämningsfull film.. pepp som fan på å se house of exorcism-klippningen!