2.8

Lille Fridolf och jag

Fridolf och Selma får telegram från dottern Maggan, som ska komma hem och visa upp lillen. Det skulle ha stått "killen" i telegramet inte "lillen".

Originaltitel Lille Fridolf och jag
Regissör Torgny Anderberg
Manus Rune Moberg
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Douglas Håge, Hjördis Petterson, Lars Ekborg, Inga Gill, Stig Järrel, Jan Molander, Siv Ericks, Sigge Fürst, Elof Ahrle, Nils Hallberg, Erik Strandmark, Sif Ruud

Albion
2022-10-01
Douglas Håge är som klippt och skuren för denna rollen och Hjördis Petterson står inte långt efter. Glatt och fröjdigt men förstås synnerligen lättviktig. Betyget räcker till en svag 3;a, 3-
2022-09-28
Svensk buskis från 50-talet... Kan vara kul att se när man inte orkar se något bättre...
Dele
2020-09-07
Visst är det gammeldags men det här är en förvånansvärt varm och underhållande historia med pigg dialog. Douglas Håge och Hjördis Petterson är som klippt och skurna för rollerna som Fridolf och Selma! De samtida Åsa-Nisse-filmerna, som jag har sett allihop flertalet gånger, är rejält akterseglade vad gäller filmhantverk jämfört med detta.
2016-08-07
Rolig och underhållande film som kanske passar bäst som matiné. Bra skådespelare, särskilt Douglas Håge och Hjördis Petterson som Fridolf och Selma.
2015-05-02
Lille Fridolf-filmerna från 50-talet fanns inspelade på VHS när jag växte upp och liksom allt annat som fanns i filmformat så såg jag allt flera gånger om. Som historier är dessa inga mästerverk men de är än idag riktigt roliga och Douglas Håge är underbar i rollen som Fridolf. Vill man kolla in svensk filmhistoria när det gäller komedi så se till att ni inkluderar Lille Fridolf och Douglas Håge. 3+
kallebus
2012-01-14
var köper man lilla fridolf dvd???
Yxtar
2010-04-05
Jag är lite nyfiken på hur det kommer sig att filmen "Blood and bone" anses vara en film som liknar denna.
RunRiot
2010-01-31
Älskar den. Jag blir helt till mig bara av att tänka på den, oväntat rolig. Och Lars Ekborg är ju inte helt fel att vila ögonen på.
yrkeschaufföre
2009-09-27
Lite smårolig men inget utöver det vanliga.
kennert
2009-09-13