1.8

Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen

När Charles-Ingvar börjar i klass 4A följer han på lite avstånd Vanhedens och Harrys febrila jakt på rikedom. Efter en rast när rektor Jansson tar både Harrys smällare och Vanhedens enda två filmisar presenterar Sickan en plan för kusinerna.

Originaltitel Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen
Regissör Christjan Wegner
Manus Mikael Ruttkay Hylin, Christjan Wegner
Genre Komedi, Familjefilm, 90-tal
Skådespelare Cecilia Nilsson, Mona Seilitz, Kalle Eriksson, Jonathan Flumee, Fredrik Glimskär, Peter Rangmar, Loa Falkman, Lena T Hansson, Micke Dubois, Claire Wikholm, Claes Månsson, Lasse Kronér, Cecilia Häll, Jerry Williams, Laila Westersund, Olof Thunberg

2022-06-22
Den här såg jag back in the barndom på bio. Redan då var jag ett hardcore Jönssonligan-fan, och uppskattade denna trivsamma light-variant. Den sågs om ett flertal gånger, men aldrig i vuxen ålder förrän nu. Det är en rätt splittrad upplevelse. Visst är det hela lite charmigt att de barnen göra homage till de klassiska filmerna, och genidraget att låta det hela utspelas på 50-talet och låta det genomsyra hela filmens atmosfär med scenografi, kostym och soundtrack räddar upp många av filmens brister. Tänk på det, de kunde så lätt bara gjort det hela till en nutidsfilm och det hade varit så mycket plattare. Men sedan känns ju filmen väldigt mycket som en barnfilm riktad mot barn, snarare än en familjefilm som alla lite grann kan uppskatta. Humorn är på ganska låg nivå och barnskådisarna håller verkligen ingen hög klass. Killen som är Vanheden är dock ett undantag, han är både övertygande och rolig i rollen! Älskar också att klimaxet är en biljakt medelst lådbil, även om man hade kunnat göra betydligt mer av själva scenen. Allt som allt är filmen lite trevande, men den barnsliga charmen vinner väl ändå över en hel del. Sätter svagast möjliga trean och rekommenderar främst till Jönssonligan-komplettister och barn under tio. Fortfarande tusen gånger bättre än de två senaste reboot-försöken på vuxen-ligan i alla fall!
2018-12-28
Snyggt 50-tal och många duktiga skådespelare men det känns fel. Intressant är (är jag nästan helt säker på) att Filmsverige exporterade tillbaka den här idén till Danmark som Olsenbandet kommer ifrån från början.
2018-07-17
Den första Lilla Jönssonligan-filmen och den enda som är bra.
2017-10-08
Jag mår illa, usch vad jag mår illa...
päronanton
2017-07-22
Bra film! Riktigt härlig 50 tals stil med go musik! En klassiker!
2016-10-20
Den här gick jag och såg på bio med farsan en gång i tiden och jag började faktiskt lyssna på 50-talsmusik tack vare denna film. Tycker faktiskt fortfarande att det här är en väldigt bra, rolig, underhållande och välgjord film med bra skådespelare.
2015-01-09
Nu är ju inte jag riktigt målgruppen för denna film men ärligt talat tycker jag den har brister och speciellt då i de unga skådespelarnas prestationer och manuset. Annars har den väl lite charm och de välkända och vuxna skådespelarna är kul att se liksom filmen får mig att minnas de härliga och riktiga Jönssonliga-filmerna. De skulle jag gärna vilja se om. 2+
2014-05-15
Möjligen en kul idé i teorin, men det kunde aldrig riktigt ha funkat i praktiken. Egentligen spelade det inte så stor roll vad de hade gjort, de usla barnskådespelarna blir så påfrestande att det här aldrig kunde bli lyckat oavsett hur bra man hade skött sig i övrigt. Därmed inte sagt att man faktiskt skötte sig speciellt bra i övrigt, manuset är verkligen bara en samling dumheter, och inte ens charmiga sådana. Även om barnskådespelarna och manuset är dåliga nog i sig, så är det kombinationen av dem som verkligen ställer till det. Manuset begär i princip att ungarna ska spela rollerna likadant och lika bra som Gösta Ekman och gänget gjorde i de ordinarie filmerna, det är helt enkelt en orimlig begäran, och resultatet blir pinsamt. Samtidigt är det här en harmlös 50-tals-skildring med skön 50-tals-musik som lindrar lidandet lite grann, och de vuxna skådespelarna gör inte bort sig. Så filmen är inte totalt misslyckad, men dessa jävla ungar... Nej, jag kan inte sätta nåt annat än en etta
SweFilmOnly
2013-10-26
Prequel/parodi... I vilket fall är det bra. Gillar man inte filmen så är det alltid bra musik...Det ger nostalgikänslor om svunna tider som gått och aldrig mer kommer igen.
LTT86
2013-09-26
Som jag minns från när jag sog på bio. En mycket dum film, men en underhållande dum film som man kan njuta av.......... förutom Claes Månsson. Misstag mig inte, jag är säkert på att han är en trevlig kille och hade säkert jätte rolig när han spelade i filmen, men karaktärer han spelade var en mycket dum karaktär och gillar verkligen inte den.