Lili Marleen

Under andra världskriget förälskar sig Wilkie i juden Robert samtidigt som hennes sång "Lili Marleen" blir allt kändare och hon uppvaktas av nazistpartiets toppmän.

Originaltitel Lili Marleen
Regissör Rainer Werner Fassbinder
Manus Lale Andersen, Manfred Purzer, Rainer Werner Fassbinder, Werner Uschkurat, Joshua Sinclair
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Karl-Heinz von Hassel, Erik Schumann, Rainer Werner Fassbinder, Udo Kier, Gottfried John

Albion
2015-06-04
En trevlig och gedigen film som jag uppskattar väl. Schygulla är mycket sevärd som vanligt. Välgjort och ganska spännande och betyget får bli en svag 4;a, dvs 4-

2011-09-12
Intressant idé och kul skådisar, men väldigt segt utförande.
Filmstjärnan
2011-08-11
orkade inte ens se klart den. Hade svårt att fatta det var Fassbinders "verk"...
Sznax
2011-08-04
Det är egentligen inte särskilt mycket till film. Manuset är väldigt löst sammansatt och bjuder egentligen inte på någonting. Sidohistorien med juderäddarna ger inte filmen någonting heller. Men historien kring Willie är riktigt bra, precis som Schygulla. Trots onödiga krigsscener och en ganska risig sång (som sjungs uselt, medvetet?) så är ändå filmen helt okej att titta på. Man vet ju trots allt aldrig hur det skall sluta. Bra cameo av RWF. Betyg 5.3
KillerPutte
2010-09-11
(rek.3) Gillar känslan som regissören skapar genom hela filmen, likväl att man snabbt kastas mellan scener och händelser, vilket i många filmer jag har sett inte har varit lyckat, men som faktiskt fungerar mycket bra här. Sedan är naturligtvis historien raffinerad. Men jag kan känna att det saknas en nivå, för att få fyran i betyget, kanske är det skådespeleriet? Nja, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men trean är hur som helst självklar. Nu blir jag sugen på att se mer av Rainer Werner Fassbinder.
2010-09-05
Torftigt! Fruktansvärt torftigt! Men eftersom torftigheten är signerad Fassbinder så skapas tydligen ett hysteriskt behov bland förståsigpåarna att försöka övertolka pekoralen, att hitta dimensionerna som inte existerar - vilket bara blir pinsamt. Dessutom gör Schygulla en rent usel insats, vilket emellanåt går en spårlöst förbi eftersom hon sjunger så illa att hon inte ens skulle platsa i Bajz Luhrmanns Moulin Rouge-ensemble. (2+/15)
Brinkmann
2010-01-29
Flyktingsmugglare hade helt klart bättre rykte innan EU bestämde sig för att hålla asylsökande utanför Europa. Det skulle vara väldigt intressant att se hur en film som framställer dagens flyktingsmugglare som hjältar skulle tas emot. Det kanske finns en sådan film?
kennert
2010-01-24
Sevärd,inte mer.
answai
2009-10-17
Gillar vanligen Fassbinder, men denna är verkligen för risig. Och vilken slakt av sången, måste vara det sämsta framförandet som spelats in.
dirt
2009-08-22
Jag förstår ingen kriitk mot denna film, om den var satir gick det mig förbi, som vanligt tycker jag bäst om de filmer vars hjältinnor jag känner igen mig i.