3.2

Light of My Life

En pappa lever helt avskilt från omvärlden tillsammans med sin dotter efter att en dödlig pandemi härjat i ett årtionde och radikalt förändrat världen. Medan han kämpar för att skydda sin dotter från de nya farorna, förändras deras band och människors karaktärer sätts på prov.

Originaltitel Light of My Life
Regissör Casey Affleck
Manus Casey Affleck
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Anna Pniowsky, Casey Affleck, Tom Bower, Elisabeth Moss, Hrothgar Mathews, Timothy Webber, Thelonius Serrell-Freed, Jesse James Pierce, Tommy Clarke, Lloyd Cunningham, Kory Grim, Michael Ching, Dee Jay Jackson, Patrick Keating

KyLLo
2022-01-25
Dåligt skriven. Långa partier där det inte händer något alls, sedan händer allt blixtsnabbt. Inte särskilt unik. Det bästa är miljöerna med vinterlandskapen och byggnaderna. Casey Affleck är ganska dålig, väldigt monoton. Dessutom är hans rollperson osympatisk. Kan inte säga att jag berörs. Det finns bättre filmer med liknande tema, som The Road och Leave No Trace.
mammene
2021-04-24
Lugnet efter stormen, kanske man kan säga. Men inombords på de två vi får följa är det nog inte lugnt, att hela tiden leva med ett öga vaket. Just det framställs så bra, hur då allra helst pappan slits mellan att göra det säkert för dem och samtidigt balansera faran mot dotterns behov. Jag kan verkligen känna irritationen stiga mot barnet, samtidigt som jag förstår att hon just är ett barn och just det framställs så bra. En mycket skrämmande skildring av vad en pandemi kan föra med sig och så bra framfört av de två. Stark trea.
amam
2021-03-11
Svag trea, kändes som Casey Affleck ville göra en version of The Road där han får vara den centrala karaktären. Men om man ser förbi det så är far och dotter relationen helt okej.
StureStenhög
2020-12-21
En lite nedtonad postapokalyps-rulle som håller dramatiken på en realistisk nivå. Slagsmålssekvenserna i slutet kan faktiskt vara bland de mest realistiska jag har sett på film, Men annars är det far-och-dotter-relationen som är filmens kärna och mest lyckade del, och Casey Affleck och Anna Pniowsky är verkligen övertygande tillsammans. Båda karaktärerna är välskrivna, och man kan förstå de slitningar som uppstår både inom dem och mellan dem. Som regissör kan jag dock tycka att Affleck flummar iväg lite väl mycket ibland, och det är möjligt att det här blev osunt mycket en soloshow för hans del