2.7

Lift med döden

Pat Quid kör långtradare genom Australien och på vägen träffar han andra resande och liftare. När en sådan liftare, vid namn Pamela, försvinner så misstänker han föraren av en svart skåpbil. Kan det vara seriemördaren som de talar om på radion?

Originaltitel Roadgames
Alternativ titel Road Games
Regissör Richard Franklin
Manus Everett De Roche
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Stacy Keach, Jamie Lee Curtis, Marion Edward, Grant Page, Thaddeus Smith, Steve Millichamp, Alan Hopgood, Bill Stacey, Robert Thompson, John Murphy (I), Ed Turley, Angelica La Bozzetta, Colin Vancao

djonipony
2023-08-29
2.5. Vill gilla den. Det speciella filmåret 1981, Keach, Curtis, Australiens outback, inspiration från Rear Window, Hitchcock-magasin i trucken, osv. Det blir dock aldrig riktigt nervöst. Det som Roadkill/Joyride lyckades bygga för 22 år sedan snuvas vi på här. Jag kan se att Psycho 2-regissören (nästa Hitchcock-koppling) nog Vill att toalettscenen ska vara en nagelbitare, men det blir den ju inte. Dock fin 360-tagning inne på vägsunkkrogen och inget ont om huvudskådisarnas insatser.
hsimpson
2021-01-08
Rätt kul och spännande, men sämre än jag väntat mig. Lite väl mycket B-känsla, och lite trist att det är typ samma fem pers som återkommer i hela filmen.
Grillo
2014-09-03
Rätt kul och spännande, bättre än jag väntat mig. Nån jämförde den med Fönstret från gården men på hjul och det kanske man kan köpa till viss del. Lite fånigt att de hade amerikaner i huvudrollerna dock.
Ondskapt
2013-06-30
Lite för humoristisk för sitt eget bästa, när den är otäck funkar den som bäst och hade kunnat bli en film vid sidan om ex. Duel och Hitcher som den tydligt delar likheter med.
2013-05-03
Med ett sånt här upplägg borde den varit betydligt mer spännande, för frågorna hopar sig verkligen under resans gång. Både Duellen och framtida Liftaren är betydligt bättre än den här även om den nu tog sig en aning mot slutet.
2013-04-08
Var betydligt mer spännande då jag såg den för trettio år sedan, Nu är det mest en småcharmig road-thriller. Kul med återkommande karaktärer, kul med The Sensational Alex Harvey Band på anslagstavlan vid telefonen och kul med ett soundtrack av Brian May. Synd bara att soundtracket var rätt så beiget. (6+/15)
Jonas77
2012-03-23
Gillar J L Curtis men detta är lite bättre än en B-film.
Semiramis
2012-01-15
Ganska kul, men lite lam den sista halvtimmen.
jimmyringo
2009-10-12
Inget att hänga i julgranen direkt. Halvdana insatser av skådisarna och inte särskilt spännande.
Ranma
2008-09-07
Välgjord och välspelad, och inte så där tröttsamt förutsägbar som den här typen av filmer nästan förväntas vara.