3.5

Life Aquatic

Steve Zissou är en excentrisk och berömd djuphavsforskare som bestämt sig för att leta upp och utkräva hämnd på den haj som åt upp en ur hans besättning. Med på resan följer Zissous nyfunna son och en journalist som ska skriva en artikel om Zissou.

Originaltitel The Life Aquatic with Steve Zissou
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Noah Baumbach
Genre Drama, Komedi, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Anjelica Huston, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Michael Gambon, Noah Taylor, Bud Cort, Seu Jorge, Robyn Cohen, Waris Ahluwalia, Niels Koizumi, Pawel Wdowczak, Matthew Gray Gubler, Seymour Cassel

Skapad 2019-11-09 av horvendile
Det är alltid mycket svårare att hylla en film än att såga den. Ibland hamnar man dock i ett sådant läge att ingen annan utväg än hyllning tycks finnas, och då gäller bara att göra det bäs...   Läs mer »

Ghostface
2023-09-03
Det är här som WA börjar cementera den stil som några filmer senare på gott och ont känns patenterade. Här är det fortfarande ganska rörliga scener men känslan av ett pussel existerar. Underhållande trots allt.
Sheepy
2023-02-05
Life Aquatic har en relativt unik estetik som blandar pastellfärger och halvdana stop-motion effekter. Temat är minst sagt udda och handlingen är lite av en motsatts till Jaws: The Revenge (eller så kan man jämföra den med Moby Dick om man vill vara tråkig). Bill Murray är utmärkt i huvudrollen som Steve Zissou och hans torra humor är passande. Tyvärr är filmen för lösryckt och den lyckas inte heller skapa några känslor varken i actionsekvenserna eller i de scener som ska vara mer dramatiska. Sidokaraktärerna är vidare inte särskilt intressanta och faderskapshistorien bidrar inget.
ulpe01
2018-06-17
Det har ju tagit mig alldeles för länge att se den här filmen (plus ett par andra Wes Anderson-rullar), men jag tvivlar på att jag skulle uppskattat den lika mycket när jag var yngre. Skruvat och udda, och underbara karaktärer. Cate Blanchett är fantastisk som alltid och Andersons förmåga att skapa sin egen filmvärld är fantastisk.
Starkbröl
2017-04-21
Jag måste erkänna att jag först förstod den här filmen efter att ha sett "Jacques", filmen om Jacques Cousteaus liv. Jag kände till för lite om Cousteau för att förstå att denna film lägger sig väldigt nära den legendariska dykarens liv, och att det är ett ömsint hommage och en slags skruvad biografi till och med. Det är fortfarande inte speciellt kul men filmen blir helt plötsligt inte alls lika obegriplig.
Freaky_Ylva
2016-12-10
En udda, men intressant film. Dock inte tillräckligt intressant eller gripande för ett högre betyg än 3, men den får ett extra + för Bowie-musiken och för snygga bilder.
wasteoftime
2016-06-30
Det här var inte alls ett så kärt återseende som jag hade förväntat mig, eller hoppats på. Även om det inte är dåligt, är det inte heller så bra som jag vill minnas det från när jag såg den på bio för ca 12 år sedan. Bill Murray är lysande, och Willem Dafoe är underbar. Men filmens höjdpunkt är utan tvekan då som nu, Seu Jorge och hans adaptationer av David Bowies låtskatt. Men det finns lite för långdragna partier, och en del saker som bara känns "meh" - exempelvis fejden med Jeff Goldblums "Hennessey" - det kunde antingen skippats eller utvecklats lite mer. Det hela är dock rätt så förnöjsamt för det mesta, och filmen får 0,0 på SH-skalan.
EvilNed
2016-06-16
Efter många år höjs den till en Femma, något jag väldigt sällan delar ut. En fantastiskt fin film om att lappa ihop trasiga relationer och göra upp med sitt förflutna. Allting levererat med en så otroligt polerad humör och charm.
92axha10
2015-12-18
En Wes Anderson ensemble åter igen! Humorn finns här, lekfullheten finns här men jag saknar känslan för tempot. Ibland saktar den ner lite för mycket.
the-godfather
2015-10-15
Enligt mig så är detta den bästa av wes andersons filmer, enligt mig. Det är den för att den är vackrast av alla hans filmer(som jag har sett), skådespelarna har bra roller som de kan spela på ett bra sätt. Sen så är det känsla blandat med humor, en svår kombination som är svår att göra bra men som lyckas här. Så Denna får en stark fyra utav fem i betyg.
Bullen84a
2015-07-31