2.4

Lick the Star

Ett litet gäng tjejer har en liten plan som dom ger kodnamnet "Lick the Star".

Originaltitel Lick the Star
Regissör Sofia Coppola
Manus Sofia Coppola, Stephanie Hayman
Genre Drama, Kortfilm, 90-tal
Skådespelare Christina Turley, Audrey Heaven, Julia Vanderham, Lindsy Drummer, Robert Schwartzman, Rachel Vanni, Peter Bogdanovich, Zoe R Cassavetes, Anahid Nazarian

Kortfilm
2024-03-01
Det är som en ögonblicksfilm om livet som tonårstjej. Ett smartdrag att medvetet låta den vara spretig med snack som går åt olika håll, som skvaller, planer, rykten, fördomar osv. Som en tonårsdagbok komprimerad till 14 minuter. Säkert är huvudpersonen en väldigt vanlig tjej som lever ett liv där det inte händer så mycket, och fokus i en sådan dagbok är säkert inte så intressant för utomstående (eller senare i livet), men när det berättas på det här sättet kan livet uppfattas som dramatiskt och händelserikt. Den här koncentrerade och kaotiska berättarstilen fungerar just som kortfilm men skulle inte fungera för en hel långfilm. Däremot är Sofia Coppola bra på att skildra tonåren på ett verklighetstroget sätt. Gillar även den närgångna filmningen som får mig att känna mig närvarande. Det har gjorts många tonårsfilmer, men den här har sin egen stil och sticker ut. Skådespelarna kunde dock vara bättre på att leverera repliker, då det är en välskriven kortfilm. Förmodligen många män som sågar den för att det är kaxiga tjejer som behandlar killar som de vill, brukar vara så.
AlbinWesley
2015-04-27
Jag tycker det här är mer intressant än det mesta Coppola gjort senare. Framför allt då för att den är så stilsäker och föregår hennes andra filmer, därigenom finner jag den även mer effektiv. Det svartvita 16mm-fotot passar perfekt för formatet och berättelsen. Kanske inte så märkvärdigt, men vi vet väl alla det ibland inte behöver vara så märkvärdigt för att vara suveränt.
Salvation_Mind
2014-06-25
Skön känsla och bra uppbyggnad av karaktärer.
ziferN
2013-09-12
Medelmåttig kortfilm men den har dock samtidigt helt klart stil och potentialen syns, definitivt. Det känns lite däremot som att Sofia Coppola inte riktigt hade fått greppet om att göra en intressant story då som hon sen motbevisade i Virgin Suicides som är helt fenomenal. Intressant regidebut dock.
hestret
2013-02-18
En helt okej debut och kortfilm. Det bläckiga svart-vita fotot passar utmärkt till den smått surrealistiska naturen och SC vet hur man musiksätter på ett effektivt sätt. Plus också för den spännande balansen mellan närbild och "wide shots". Skådespelet kan verka naivt, men det funkar ändå för mig. Storyn är ju en bra idé, men hade absolut funkat som långfilm och behandlas gör sig inte alls rättvisa i det här formatet. Den andra akten blir superkort och det hela känns rätt abrupt till slut. En stabil till svag trea.
Hypostas
2012-10-15
Stilsäker föregångare till Virgin Suicides. Snyggt plåtad, men berättelsen håller inte riktigt ihop hela vägen.
#54
2010-11-17
Inget av större intresse.
Östpackarn
2010-09-24
fantastiskt kul att se om en är coppola-fan! men det är ju en skolfilm i alla avseenden så det kan inte komma upp i högre betyg. Potentialen är tydlig dock!
annihilat0r
2010-07-17
Översta kommentaren på youtube: "this reminds me of how junior high is such bullshit." - "Lick the Star" handlar om ett tjejgäng i tonåren - dialogerna är fulla med bullshit.. för mig. Jag är en kille. Detta är en tjejfilm. Jag kan inte relatera alls. Filmen är dock vackert gjord - precis som Sofia's filmer brukar te sig. Rekommenderas för tonårsbrudar!
DanielMott
2010-01-28
Visar på talang som dock dröjde ett tag till att blomma ut.