3.5

Leva i Jordbro

Klass 6 Ds lärare Lena Andersson ska sluta. Hon avtackas med blommor och mässingsljusstakar och tacktal av rektorn. Hon ger en ros till varje elev, kramar dem och önskar lycka till inför högstadiet.

Originaltitel Leva i Jordbro
Regissör Rainer Hartleb
Manus Rainer Hartleb
Genre Dokumentär, 80-tal

vonadel
2015-03-30
Inte lika bra som första filmen, men kan inte med att ge mindre än en fyra ändå mtp att jag uppskattar sviten så mycket. Denna stressas fram lite för mycket. Det görs för plötsliga hopp och för tvära kast. Men, som sagt, absolut sevärd. 7/10
Galivan
2014-12-27
Mer planlös och fragmenterad jämfört med den första filmen. Det är intressantast när klassen skildras som helhet ihop med lärare. Men det görs flera sporadiska utflykter där individer följs i olika sammanhang som känns mindre relevanta i mitt tycke. Istället saknar man en stor mängd material som skildrar den utveckling som sker i skolan. Det blev lite kyligt och pessimistiskt från en viss tidpunkt, men hur det blev så får man gissa sig till. Månskenssonaten som slängs in då och då är enerverande, och det är oklart vad den knyter an till. Men den funkade i första filmen då den användes mer sparsamt. Fortfarande en bra film men inte i närheten av samma kvalitet som den första.
daniel77
2014-06-12
Bra fortsättning, men lite rörigare utan de kommande filmernas tillbakablickar. Intressant att se hur klassdynamiken förändrats så snabbt.
Tonti
2010-10-21
Förutom månskenssonaten är det återigen en fascinerande och gripande skildrings om genom att följa dessa barn samt deras lärare och föräldrar lyckas ta ett helhetsgrepp på den svenska samhällsutvecklingen. Hartleb är särskilt intresserad av frågor kring maktförhållanden vilket ger intressanta perspektiv kring maktfördelning både i samhället och i hemmet.
OffTheGround
2009-07-30
Faktiskt intressantare än första delen. Det som drar ner är den röriga kronologin, svårt att fatta vem som är vem och var man är i tiden ibland (eller så är det bara jag som är trött).
DanielMott
2008-08-14
Bra fortsättning på första filmen.
skogshallon
2007-10-28
Eftersom jag växte upp med dessa barn kan jag ju inte annat än älska filmen!
kanzi
2007-05-28
Lite rörig och flyktig film som hade kunnat gjorts bättre, exempelvis visat namnen på barnen så man kunde skilja dem åt lättare. .