3.2

Lesson of the Evil

Seiji är en populär highschool-lärare på en skola som har problem med mobbning och allmänt dåligt beteende bland eleverna. För att få bukt på problemen kokar Seiji ihop en extrem plan...

Originaltitel Aku no Kyôten
Regissör Takashi Miike
Manus Takashi Miike
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Hideaki Ito, Fumi Nikaidô, Shôta Sometani, Kento Hayashi, Takayuki Yamada, Mitsuru Fukikoshi, Ruth Sundell

Skapad 2019-10-29 av despondency
Miike hakar på trenden där seriemördare fungerar som central figur, där vi får möjlighet att följa seriemördaren istället för jakten på denne. Koreanska The Chaser och I Saw the Devil banad...   Läs mer »

Zebulonm
2020-05-19
Riktigt bra...
BrutusBeefcake
2015-12-29
Sista 30 minuterna är riktigt kul, men vägen dit är lång och eftersom det inte knyts ihop på något vis så känns de första 90 minuterna nästan helt onödvändiga vilket sänker mycket. Men sista 30 var väl värda titten trots allt. (5+/15)
Sawatdeedrama
2015-09-18
Filmen kändes lite ojämn och seg, men utöver det tyckte jag väldigt mycket om den. Dom våldsamma scenerna var brutala och klockrena, gillas starkt.
PervenireFatum
2014-01-10
Stirrade på filmens sista del utan att riktigt veta vad jag tänkte på. Vet fortfarande inte om den är bra eller bara konstig?
Kimchi
2013-11-11
Manus av Miike känns spontant som en dålig idé, och det är långtifrån perfekt. Framförallt är det lite synd att man aldrig riktigt får lära känna studenterna. Det gör att våldet känns aningen avtrubbat. Men bortser man från detta, och det faktum att den börjar ganska segt så är det en grymt underhållande våldsam film
peterclash
2013-07-18
Ojämn berättarstruktur har Miike visat förr. Det kan kännas lite segt men jag gillar känslan jag får för många karaktärer och givetvis den obehagliga känslan av att jag vill att mördaren ska lyckas. Svart med få humorinslag. Ibland för simpel men ändå 7 av 10. USA-historien och det som följer det gillade jag mest.
Ondskapt
2013-06-30
Miike trycker ner oss i svärta och bjussar på en vidrigt våldsam film där man inte riktigt vet vad man ska känna. Mörk humor blandat med kolsvart brutalitet gör det här till en udda, men bra, rulle.

2013-06-29
Det är roligt att Miike-san gör en thriller men detta är enligt mig en av hans svagaste filmer. En mycket tunn intrig utdragen till en 129 minuter lång film. Det blir bara långtråkigt. Svag 2a i betyg!