3.7

Les Misérables

Stéphane är en polis från Cherbourg som ansluter till polisstyrkan i Montfermeil, en förort till Paris. Hans nya kollegor Gwada och Chris använder vilka metoder som helst för att upprätthålla ordningen i området. Stéphane ser snabbt spänningarna som finns i området mellan de rivaliserande gängen. När gruppen under ett ingripande blir filmade av en drönare riskerar detta att vara gnistan till en betydligt större konflikt med konsekvenser för hela Frankrike.

Originaltitel Les misérables
Regissör Ladj Ly
Manus Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan Ly, Steve Tientcheu, Almamy Kanoute, Nizar Ben Fatma, Raymond Lopez, Luciano Lopez, Jaihson Lopez, Jeanne Balibar, Sana Joachaim, Lucas Omiri, Rocco Lopez, Zordon Cauret, Steve Cauret, Diego Lopez, Omar Soumare, Abdelkader Hoggui, Djeneba Diallo, Abiatou Château, Fodjé Sissoko, Mousba Harb, Améline Fanta Gandega, Sofia Lesaffre, Marine Sainsily

StureStenhög
2021-02-15
Till en början känns det som bara ytterligare en ghettorulle, men ganska snart börjar den ta sig mer och mer. Den lyckas skickligt måla upp det här som en egen liten värld i sig, med sina egna regler och hierarkier som alla som lever där måste förhålla sig till. Rookiesnuten känns dessutom som en trovärdig karaktär, lagom idealistisk, och lagom tafatt. Han ser lite ut som Micke Tornving för övrigt. Filmen lyckas också stegra intensiteten i händelseförloppet på ett snyggt sätt, även om slutet känns lite töntigt
mammene
2020-11-07
Väldigt jobbig film att se och väldigt jobbiga karaktärer och hela tiden är det Stéphanes blick vi ser allt igenom. Skrämmande att se dessa "samhällets olycksbarn", vilken metod fungerar? Många frågor, inga klara svar, men funderingar. En film som verkligen sätter sig och följer med länge.
erosagape
2020-09-26
Svår att betygssätta eftersom den var för dokumentärlik.
Bunger
2020-09-05
Fruktansvärt och fruktansvärt bra! Det finns en blottad och bultande nerv oavbrutet i 1 och 45. En film som hänger med en i veckor och månader (minst).
araka
2020-06-06
Bra och välspelad film. Tyvärr drar filmens PK budskap ner betyget till en stabil sjua.
Ful_fisk
2020-05-22
Riktigt skarp och välriktad samhällskritik som målar upp ett mångbottnat porträtt av samhället i slummen. Starkt och spännande rakt igenom, och överlag tämligen lysande och en av de bästa filmerna jag sett från 2019. Likheterna med Medan vi faller är givetvis stora, även ifall denna har en helt annan visuell stil (inte lika mästerlig, men helt klart effektiv). Vidare känner jag också lite grann att det här är filmen jag alltid tycker att Do the Right Thing borde ha varit.
mattarello
2020-05-16
Som en smocka rakt i nyllet! Stark!
TimBuckley
2020-01-26
Fy fan... Miserabel film som endast kan rekommenderas till er som tycker om Ken Loach Aki Karismäki o liknande. Filmen berättar egentligen inte så mycket. Men är välspelad, välgjord och, som det heter, stark.
goeran
2020-01-18
Ladj Lys Les misérables bjuder inte på någon bärkraftig och trovärdig samhällskritik utan är mest bara action och våld som underhållning (och särskilt filmens senare del är en orgie i våld). Jag tycker inte heller att skådespelarnas insatser imponerar direkt men däremot scenografin förtjänar överbetyg. Betyg 2.
myslas
2020-01-12
Någon ny La Haine är det måhända inte men svårt att ge Ladj Ly skit för den saken. Ett mycket bra porträtt av förortens raseri där ungdomarna är de som uppmärksammas mest.