3.6

Legenden om Fong Sai Yuk 1

"Den eviga kampens eld". Här spelar Jet Li den unga kung fu-hjälten Fong Sai Yuk, som har lärt sig att slåss av sin vansinniga mamma. Handlingen kretsar kring en kung fu-tävling där vinnaren ska få gifta sig med en rik köpmans dotter. En lista över motståndsmän mot manchuregimen spelar också en stor roll. Mycket humor och vildsinta kung fu-strider på bambuställningar.

Originaltitel Fong Shi Yu
Alternativ titel The Legend of Fong Sai-Yuk, The Legend, Fong Sai Yuk
Regissör Corey Yuen
Manus Chan Kin-chung, Jay On
Genre Komedi, Action, 90-tal
Skådespelare Jet Li, Zhao Wenzhou, Michelle Reis, Chan Lung, Chen Sung-young, Adam Cheng, Chu Kong, Sibelle Hu, Josephine Siao

Yakuza145
2021-01-03
Första gången jag såg de här filmerna så visste jag inte att de skulle vara så roliga. Jag trodde att de var drama som Kina-filmer brukar vara. Så det blev lite konstigt först, innan man säkert vet att det är komik som det ska vara. Jag gillar den här filmen, och Jet Li är en av mina favoriter. Kina-filmer brukar ju ha de flesta karaktärerna som halvgudar, och även i denna kan flera halvflyga och göra omänskliga höga hopp. Men jag antar att det är för att de är så duktiga på Kung-Fu.
Bomkia
2013-11-24
Fina fighter och skön historia med glimten i ögat. 4a.
Jochman
2011-07-17
alltså: tvåan är bättre! dessutom har den världens dummaste undertitel, "låt den eviga kampens låga brinna för alltid"
Zelest
2010-08-21
"It is shit to be chased by dogs!". Undrar om det finns en bättre textning =P
Zebulonm
2010-03-24
inget speciell men en helt ok jet li rulle
elfenben
2009-05-17
Bästa som jet li gjort
onesizefitsall
2008-07-17
lolfaktorn räddar.
Arensberg
2008-04-18
visst skrattar man till, men det hjälper ju inte farsen, om mamman hade fått sin älskarinna hade det nog blivit en 2a iallafall...
Caasimolar
2008-01-17
Haha. Så länge den är på originalspråk så är den underhållande, det är roliga scener, det är helt okej fighter och Jet Li i en historisk roll, dock med fel Gong Fu-stil.
Bandersnatch
2008-01-12
Ganska underhållande för att vara överdriven kung fu. Inte alltför mycket vajerarbete. Rolig, men för utdragen ångest framåt slutet.