Legenden om den vita ormen

Lord James D'Ampton och en vän besöker det gamla D'Amptonska familjegodset. I ett slott intill har en Lady Sylvia Marsh flyttat in och hon tycks ha en osund koppling till en gammal legend om ormar i området. Löst baserad på Bram Stokers klassiska roman.

Originaltitel The Lair of the White Worm
Regissör Ken Russell
Manus Ken Russell
Genre Thriller, Skräck, 80-tal
Skådespelare Hugh Grant, Catherine Oxenberg, Amanda Donohoe, Peter Capaldi, Sammi Davis, Stratford Johns, Paul Brooke, Imogen Claire, Chris Pitt, Gina McKee, Christopher Gable

amam
2016-11-05
Absurd och smått urflippad historia som är ganska kul om man är på humör för det. Svag trea.
Grillo
2016-10-28
En positiv överraskning. Något märklig film med drömsekvenser som är helt urflippade och en originell historia. Är väl en av få filmatiseringar av Bram Stokers verk som inte handlar om Dracula. Kul att se den nuvarande doktorn Peter Capaldi i en tidig roll.
idd
2014-04-17
Ken Rusell i högform å Hugh Grant i sin bästa roll nånsin!
haajen
2013-12-06
Helgalen film som är vansinnigt underhållande! Russell trycker gasen i botten och slänger in det mesta, skitsamma om det ser heltacky ut! Skådespelarna är så usla att de blir bra och det gäller väl filmen som helhet också. Underbart sleaze!
karlmats
2013-10-08
Njae, lite kul att se en ung Hugh Grant men i övrigt vet jag inte om det här var så mycket att se. Porrigt var det iaf, sexuell symbolik och vågade outfits pryder min tv och visst blir man lite glad av det. Sen är det nån historia om nån möglig orm och lite kulturella stereotyper och jag fattar faktiskt inte om Russell är allvarlig med det han gör eller ej. Otydligheten gör att det blir en dålig mellanväg, för dålig för att vara bra, men alldeles för bra för att funka som camp. Intresset falnar halvvägs in och det blir mellanmjölk av det hela trots en hel del urflippade scener.
johnaleks
2013-10-07
gillar samma som föregående men också den starka dialekten och de lantliga miljöerna
Ondskapt
2012-02-15
Kanonrulle med massa balla drömsekvenser där Ken Russell får flumma loss rätt rejält, och även om effekterna inte ser så bra ut idag kan man inte annat än njuta åt ormar som dödar nunnor. Filmen lyckas annars väl med att blanda skräck och humor (bra humor!) och bygger upp en frän mytologi också. Gillar slutet, plus att låten som spelas på baren och i eftertexterna är en hit!
2012-01-24
Men Ken! Allt mellan drömsekvenserna, hallucintaionerna och slutstriden tål att snabbspolas förbi. Det enda som händer under dialogpartierna är att det mer eller mindre rakt upp och ner berättas vad som händer i filmen. Men höjdpunkterna är fina. (5+/15)
Hargulaf
2011-10-23
Underhållande dålig och full med galna partier som tyvärr allt som oftast bryts av långrandiga förklarande dialoger.
Macheath
2010-07-07
Extremt svag 2:a. Hade varit mer stabil om den bestämt sig för antingen komedi eller skräck. Det flummiga är bra, känns som att det fanns potential där.