Lebanon

Kriget i Libanon på 80-talet utgör här berättelsens fond. Konfliktens vansinne skildras genom en grupp israeliska soldaters ångestfyllda dygn på drift i en stridsvagn bakom fiendens linjer.

Originaltitel Levanon
Regissör Samuel Maoz
Manus Samuel Maoz
Genre 2000-tal, Drama, Krig
Skådespelare Oshri Cohen, Michael Moshonov, Zohar Shtrauss, Itay Tiran, Ashraf Barhom, Yoav Donat, Dudu Tassa, Reymonde Amsallem

Mat1az
2015-03-17
En intim och klaustrofobisk skildring av det hopplösa kriget och livet i en pansarvagn. En klart mer realistisk vision än David Ayers patriot action Fury (2014). Det är snyggt utfört. Spännande. Svag fyra.
Valarn
2014-08-19
Lite Das Boot-ig känsla men samtidigt ganska seg och, ja, märkliga karaktärer som inte alls gick att greppa eller förhålla sig till, kände jag.
Salvation_Mind
2014-06-19
Filmen är långsam, klaustrofobisk, lite handlingsförlamad och nästintill psykotisk. Ett helt OK stridstanksdrama.
LacombeLucien
2014-05-10
En 4a för stämningen, klaustrofobin, och den förjäkligt vidriga falangisten.
Raimo_1985
2012-08-25
Nådde mig inte riktigt även om det är en intressant grej att låta det utspelas så stor del inne i stridsvagnen. Skildra klaustrofobin osv...
Sznax
2012-02-06
De dumma frågorna och olydiga soldaternas film. Betyg 2.4
Djason
2012-01-27
Uppskattat betyg av filmtipset 4. Stor chans denna film är sjukt seg. En dos på 10 mlg Lebanon och du sover gott i en vecka, för satan vilket sömnpiller detta var.
divaad
2012-01-20
Jag saknade lite bakgrund om karaktärerna, men annars tycker jag att det funkade ganska bra! Sista kvarten av filmen är riktigt fet!
labi
2011-12-31
Instämmer helt med gnolams invändningar. Das Boot på larvfötter, fast Das Boot är så mycket bättre. Hade kunnat bli asbra, men för simpelt gjord.
LosBerkos
2011-11-01