3.3

Leaving Neverland

På toppen av sin karriär umgicks Michael Jackson med två pojkar, 7 och 10 år gamla. Idag är de vuxna och berättar sin egen historia, och hur de ser på det inträffade.

Originaltitel Leaving Neverland
Alternativ titel Leaving Neverland: Michael Jackson and Me
Regissör Dan Reed
Genre Dokumentär, 2010-tal

Thesongunsung
2021-04-01
Stark film som hänger kvar. Det var några dagar sedan jag såg den nu och jag återkommer till tankar kring vad jag sett och funderar på vad som är sant och inte. Jag håller med det många andra redan sagt - det här är ingen regelrätt dokumentärfilm där man tar in alla aspekter och åsikter (förutom ett montage av kritik och hat i slutet), men den är en viktig kommentar som ger dessa två förmodade offer en chans att komma till tals utan att avbrytas eller misstros. Man får själv avgöra vad man väljer att tro, men med tanke på att Michael blev åtalad för sexuella övergrepp på barn vid ett par tillfällen känner jag mig personligen så gott som övertygad om att allt inte stod rätt till. Avslutningsvis så hade filmen kunnat vara hälften så lång och fått lika mycket sagt.
yangbo
2019-10-13
blev så sjukt lack av "dokumentären", där allt man får höra är absolut ena sidan av en historia/berättelse, som det känns som att främst Wade jobbat en hel livstid på att fixa upp. Om nån som ser den här dokumentären sitter där och är skitsur på MJ, så kan man också lägga någon extra timma på att kolla bakgrundsinfo, främst till en man som ljugit i över 30 år för eller emot MJ: https://themichaeljacksonallegations.com/the-leaving-neverland-files/ som tur är, när det är ett sånt här fall där man angriper en död man som inte kan försvara sig, sån jävla tur då att det finns miljontals människor därute som gör sitt bästa, länken innehåller jobb från fans och journalister som gjort ett mkt mer gediget arbete med källor osv, än vad som nånsin presenteras i dokumentären som baserar hela sitt 4h allt på 2 personers ord. Dessutom gjorde de om flera scener 1.5 år senare, tex den där scenen där han tar fram ringen, som han kan ha köpt på walmart.....
yangbo
2019-10-12
https://www.youtube.com/watch?v=CXOfz1YkWeA tanker inte sta och skrika att MJ ar helig som ett helgon som person (musikaliskt ja), men allt som presenteras i den youtube lanken ar klart vart att kolla pa, och fa en battre bild av dessa tva herrar, framst verkar Wade ljuga sjukt manga ggr om i livet, plus hela sista scenen ar ett skamt, da han la ut alla vardesaker i auktion 2011 redan, av min lank ovan kommer ni komma at andra lankar och journalister som gatt och dodar honom pa fakta med hans egna ord mot sina egna.
myslas
2019-09-15
Intressant material men den består av ett fåtal intervjuer och är alldeles för lång. Som dokumentär betraktat är den egentligen rätt medioker men ämnet berör.
2019-04-29
Tråkigt filmad enligt den rådande standardmallen med en helbild och en närbild från sidan på person framför nedsläckt bakgrund i intervjuerna, och själlösa drönarbilder och arkivmaterial för att dryga ut resten. Sedan är själva innehållet dock helt klart intressant och sevärt.
asasae
2019-03-27
Stark och övertygande. Killarna berättar detaljerat och väl beskriver ett barns kärlek och lojalitet de hade satte munkavle på dem. Vi måste öppna ögonen och se! Inte blunda. Michael var udda och säkert precis så här sjuk. Hans musik behöver inte tystas. Men hans handlingar bör uppmärksammas och ta lärdom av. Det fanns frågetecken flertal gånger och nu vågade de äntligen berätta. Dessa killar kommer få bära dessa handlingar resten av livet, som alla andra som varit med liknande.
Arablle
2019-03-22
Det är en stark dokumentär. De två männen som berättar om sina upplevelser är övertygande. Efter första delen mådde man inte så bra, filmen ger en obehaglig känsla i hela kroppen. Ändå blev det ett måste att direkt fortsätta med del 2 även om det blev 4 t långt. Tacksam att dokumentären gjorts och visats samt att pojkarna/männen till sist berättade. När en superidolkult går så långt som i detta fall har till sist proportionerna och den mänskliga skröpligheten klätts av och visats upp i all sin tragik. Inte vackert, inte roligt men nödvändigt. För kanske med sig något positivt i längden.
pufred
2019-03-21
Väldigt omtalad och stark "dokumentär". Svårt att inte bli berörd. Men den känns som ett snyftreportage och propaganda för ytterligare en mediacircus inför en miljardstämning. Totalt ensidig utan kritiska frågor. Är de trovärdiga? Nja, kanske. Är MJ trovärdig? Nja, kanske. Du får inte göra din egen bedömning på grundval av fakta, för den här gör det åt dig. Hur de porträtterar en pedofil och grooming känns trovärdigt iaf. Men Wade Robson är en bevisad lögnare,och Safechuck ser mest ut som om han ångrade sig att han hoppade på det här tåget. Om deras version stämmer är det ju jättehemskt. Men ju mer man researchar utöver den här "dokumentären" desto mer osäkert känns det.
DYV
2019-03-18
Väldigt stark, effektivt berättat, och genomarbetad på alla sätt. Snyggt och spännande klippning mellan video, bilder och intervjuer. Väldigt tragiskt och fascinerande på samma gång hur MJ utövade grooming och pedofili. Finns så mycket psykologiska vinklar att ta sig an denna film med, MJ förmåga att manipulera och utnyttja sin "guds status" samtidigt som han stundtals mentalt är ett barn, för att i nästa stund bli en världsartist på scen, vilken komplex person. Sen även mammorna som stundtals får ett liv i glamour och får otroliga bekräftelsekickar när de tillsammans med sitt barn får umgås med MJ, där man ändå undrar om det omedvetet i bakhuvudet ändå inte fanns aningar hos mammorna vilket pris de faktiskt fick betala.
Dele
2019-03-17
Oavsett olika syn på att denna dokumentär är ensidig och vinklad så är den gripande, intressant och känslosam, och borde vara så för varje vuxen människa (som inte är ett alltför stor förblindat Michael-fan för att kunna förhålla sig objektivt). Visst är den ensidig, men utger sig inte heller för att vara något annat, och jag tycker faktiskt att den, tack vare sin detaljrikedom och långa speltid, inom sina ramar är just mångsidig då en inte bara beskriver dess speciella fall, utan även ger en bra bild av hur detta med groomiong och pedofili fungerar som fenomen. Att den sen handlar om en av 1900-talets största musikstjärnor gör den ju inte mindre laddad. Oavsett vilket så är den både nyttig och omskakande.