Leave the World Behind

En familjs semester i ett hus vid havet förvandlas till en mardröm när en cyberattack slår ut all elektronik och två främlingar plötsligt knackar på dörren.

Originaltitel Leave the World Behind
Regissör Sam Esmail
Manus Sam Esmail
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Julia Roberts, Mahershala Ali, Ethan Hawke, Myha'la Herrold, Farrah Mackenzie, Charlie Evans, Kevin Bacon

Björkman
2024-03-04
Välspelad med genomgående olustig stämning som eskalerar. Klart man hade velat se lite mer av vad som händer efter filmens slutpunkt, men för en gångs skull var det en typ av abrupt slut som ändå var helt okej (och då är jag extremt kräsen gällande den typen av slut). Man kände sig inte helt uppgiven av det, trots tämligen dyster utsikt överlag, utan snarare tvärtom.
hsimpson
2024-02-10
Överlag välspelad, bygger upp stämningen rätt bra, och har en intressant och tankeväckande story. Slutet är riktigt bra. Det som drar ner är mediokert kameraarbete och cgi. Stark trea.
2024-02-11
Svårbedömd, där mycket är bra finns det annat som drar ner. Mystiken som byggs upp, det händer konstiga saker och just hur människorna reagerar på det känns trovärdigt. Har man inte hela sanningen så blir det tumultartat och dessutom vem kan man lita på. Känns som något som skulle kunna hända i dessa tider eller i framtiden. Indirekt får också Elon Musk sig en känga, faktiskt rätt kul grej som hände där. Det är senare som det dras ner, det går väl fort med vissa vändningar. Slutet ja, det många klagar över, det tycker jag inte är så konstigt, inte alltid vi får svar, detta föder i alla fall tankar. Lite konstigt var det, en stark tvåa är den värd.
amam
2024-01-05
Svag trea. Kul liten film med bra skådisar om det Amerikanska samhället och systems sönderfall. Verkar vara på modet nu med Garlands Civil War film som kommmer ut och så.
djonipony
2023-12-30
2.5. Kunde ha blivit något. Håller intresset vid liv men slutet pajar chansen till ett bra betyg. Ett hav av trådar kastas i ansiktet på tittaren, som får noll svar. Dessutom störig dotter till Ali, orealistiskt hur Roberts gör en 180 i inställningen till Ali, störigt att så mycket tid läggs på snyftig självreflektion istället för fokus på kärnuppgiften att beväpna sig mm. Som att grubblerier skulle göra någon Faktisk skillnad.
2023-12-27
Ungefär som Shamalayanamayanaman. (6+/15)
PeterTheW
2023-12-22
Gillade den skarpt! Okej att slutet var abrupt, men älskar hur stämningen byggs upp.
Christofer
2023-12-19
2023-12-14: Mestadels stämningsfull och mystisk, men vissa frågetecken kring en del scener gör att det inte riktigt hängde ihop på slutet tyvärr.
Djason
2023-12-18
Ingen bra reklam för Tesla direkt. Välspelad och hyfsad spännande men lämnar luckor större än Titanic. Intressant slut som kanske ger mer. Snyggt filmad film.
brain
2023-12-16
Förstår inte alls alla negativa kommentarer. Om man bara är förberedd på att man inte får en förklaring i slutet så är det i övrigt en bra och spännande film.