3.1

Le Week-End

Ett gift par återvänder till Paris för att försöka få en nytändning i äktenskapet. Av en slump träffar de en gammal vän, som kommer spela en oväntad roll i deras liv.

Originaltitel Le Week-End
Regissör Roger Michell
Manus Hanif Kureishi
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Lindsay Duncan, Jim Broadbent, Jeff Goldblum, Olly Alexander, Judith Davis, Xavier De Guillebon, Brice Beaugier, Marie-France Alvarez, Charlotte Léo, Sébastien Siroux, Denis Sebbah, Lee Michelsen

Jompalompier
2015-11-12
Glänser till lite då och då men i det stora hela så var den ganska tråkig och menlös.
haajen
2015-03-19
Fin film med ett storartat par i centrum, rolig, bitterljuv och eftertänksam. En liten pärla.
Valarn
2015-02-07
Nära fyran. Bergmanskt. Väldigt bra blandning av humor och allvar, gillar som vanligt de mörka scenerna bäst, exempelvis när Jim ber sin fru att inte gå ut med den andra mannen. Starkt!
erosagape
2014-12-20
Lite väl neggande ton i äktenskapet, fast det är klart, vad vet jag, kanske är det så efter 30 år, som jag ju inte klarat, än, och kanske det för att det inte är någon idé att fortsätta om det är på detta viset.
m4e
2014-12-10
Ointressanta relationsproblem hos äldre brittiskt societetspar i Paris. Alla biroller framstår som skitstövlar till kulturelitister. Dåligt skriven dialog i en dialogdriven film... Jeff Goldblum och snygga Parisbilder räddar den från bottenbetyg. Svag 2:a.
nestle
2014-07-24
Rätt skön film som höjer sig på slutet! Stabil 3a.
elzplz
2014-07-15
"I'm not sure enjoyment's really my thing." älskade både duncan och broadbents karaktärer. duncan är f.ö som en äldre julie delpy <3
StureStenhög
2014-07-01
En både trevlig och trovärdig studie av ett äktenskap på dekis. Jag gillar den här typen av karaktärsdrivna filmer med mycket dialog, och att det den här gången rör sig om ett medelålders par innebär att vi också får lite välkommen variation. Det gäller även huvudrollsinnehavarna, Broadbent och Duncan ser man inte ofta i den positionen, och de sköter sig utmärkt när de nu får chansen. Som så många andra dramakomedier tycker jag dock att filmen har lite problem med tonen, både komedidelen och dramadelen fungerar bra var för sig, men de har en tendens att förta effekten för varandra. Kanske hade filmen kunnat bli ännu bättre om den hade fokuserat mer på en av dessa genrer?
mammene
2014-06-28
En strosande berättelse i dubbel mening! Otroligt bra skådespel av Lindsay Duncan och Jim Broadben i huvudrollerna, en karaktärsdriven historia om och i livets labyrint, hittar vi någonsin ut? Stark trea.
alu4711
2014-06-25