Lavendelflickorna

Två äldre systrar i en fiskeby i 1930-talets Cornwall finner en ung polack som lidit skeppsbrott på stranden. Han får bo hos dem och de båda blir mycket förtjusta i honom. När en tredje, yngre, kvinna intresserar sig för honom är konflikten ett faktum.

Originaltitel Ladies in Lavender
Alternativ titel Lavendel flickorna
Regissör Charles Dance
Manus Charles Dance
Genre Drama, Romantik, Musikal, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Judi Dench, Maggie Smith, Daniel Brühl, Freddie Jones, Gregor Henderson-Begg, Miriam Margolyes, David Warner, Clive Russell, Richard Pears, Natascha McElhone, Iain Marshall, Toby Jones, Trevor Ray, John Boswall, Joanna Dickens, Geoffrey Bayldon

2022-04-12
Absolut inte min typ av film, men med bra skådisar...
Memmem
2016-01-03
Känsligt spelad novell! Två av Englands skickligaste skådespelarinnor spelar huvudrollerna i denna filmade novell: Judi Dench och Maggie Smith. Om de så spelade i världens sämsta film (= Charlies änglar) så skulle man kunna njuta av deras nyanserade och känsliga spel. Manuset är baserat på William J Lockes novell. Det är en intressant lågmäld historia om en ung polack som flyter i land med tidvattdnet på Cornwalls kust, där två ädre systrar har ett hus 50 meter från den klippiga stranden. De tar hand om ynglingen och strider om hans gunst. Mycket väl spelat av de båda skådespelerskorna, bra spelat också av den manliga huvudrollen. Bra bilder från Cornwalls kust och den lilla by där allt utspelar sig. Lämplig musik. Det som gör att jag inte ger högsta betyg är manuset som är en smula förutsebart. Filmen i övrigt är mycket väl utförd. Betyg: 4+
sublim
2014-07-27
Fantastiska skådisar! Storyn är väl sådär.
Gigi1943
2014-07-23
Dench och Smiths kan man bara inte hoppa över, det var dessutom en trevlig och charmig film och ovanligt tema.
eraserheead
2014-07-14
Hade detta handlat om två män som satt och trånade efter en ung tjej hade folk gått bananas. Äcklig film.
2012-09-28
En väldigt typisk trea för mig det här. Allt är bra, inget är fantastiskt. Jag gillar upplägget, och trots att historien följer en tydligt markerad väg och knappast bjuder på några överraskningar, så känns händelseförloppet naturligt. Mycket beror detta givetvis på utmärkta skådespelarinsatser från alla inblandade. Filmen lyckas också bra med att förmedla känslan av en tid och en plats, utan att för den sakens skull egentligen göra nån stor grej av det. Helt enkelt stabil brittisk feelgood
jasmin357
2012-02-24
myyysig!
Nathalena
2011-08-22
Bra film, Underbar musik
2011-08-06
Att få njuta av damerna Dench och Smiths skådespel är bara en njutning i sig själv. Det är små nyanser av miner. gester och tonfall som berör och fängslar. Maggie Smith är bara en naturbegåvning att spela sådana här roller. Så mycket som ligger och pyr under ytan och som slår eld när en man spolas in i deras liv som en storm som tornar upp sig mer och mer. Det förflutna i handlingen är dolt men man anar sig till vad som rör sig i deras tankar och känslor. Jag blir glad när handlingen rör två mogna damer för det hör inte till vanligheterna, sedan är de otroligt vackra vyerna ytterligare ett plus.
TokigiFilm
2010-06-29
en helt okej film, tycker mkt om Maggie Smith men annars tycker jag flmen tyvärr blev seeg... så jag ger filmen en svag 3:a