3.4

Låt tågen gå!

En ung man följer i sin faders fotspår och börjar arbeta vid järnvägen under tyskarnas ockupation av Tjeckoslovakien.

Originaltitel Ostre sledované vlaky
Alternativ titel Closely Watched Trains
Regissör Jirí Menzel
Manus Jirí Menzel, Bohumil Hrabal
Genre 60-tal, Komedi, Krig, Drama
Skådespelare Václav Neckár, Josef Somr, Vlastimil Brodský, Vladimír Valenta, Alois Vachek, Ferdinand Kruta, Jitka Scoffin, Jitka Zelenohorská, Nada Urbánková, Libuse Havelková

2021-10-17
Lite blandade känslor här. Var inte helt övertygad av den mustiga humorn och de skruvade karaktärerna. Men den historiska kontexten skänkte ett allvar och djup som höll uppe filmen. Det fanns några riktigt vågade sexuella metaforer i historien också som kändes väldigt djärva för sin tid. Inte helt övertygad, men när den nådde vägs ände kändes det ändå som att allvaret tog över, vilket räddade upp betyget till den godkända nivån.
2021-03-22
Gillar att det är dysfunktionella eller säregna människor och småskruvat. En hel del annat än järnvägen som väcker intresse.
Albion
2020-06-01
Tragikomisk får man väl kalla denna. Lättsamt om den lite väl bortkomne Milos och visst landar denna ganska bra i sin helhet. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
MaxMackan
2016-02-29
Underbart rolig. Den har en härlig absurdistisk och lätt surrealistisk ton som ibland för tankarna till bunuel. Lyckas prata om mycket inte minst tysk ockupation som metafor för sovietisk ockupation.
Punkliv
2014-05-26
Ren skit.
BrutusBeefcake
2014-05-21
Blandar riktigt rolig humor med dålig fars, och jag gillade inte alls de första tio minuterna i filmen då det var rent ut sagt dåligt. Men den tar sig, växer och blir en charmerande coming of age där du faktiskt gillar karaktärerna som kommer och går igenom filmens gång. Dessutom gillar jag filmer som utspelar sig på tågstationer, och stins borde bli ett yrke vi använder igen. Stins är häftigt. (8+/15)
#54
2012-06-02
En lustig sak.
Rune2000
2010-09-26
Egentligen förväntade jag mycket mer av denna "storklassikern". Istället kändes det 'bara' som ännu en film i stil med Milos Formans tidiga verk som "Det brinner, min sköna!". Fin film men jag förväntade men något under mina förväntningar.
karnov
2010-07-23
Ytterst charmig film.
goeran
2009-12-02
Filmen har sina ljusa punkter men den känns ganska ojämn. Dessutom kan man nog sätta vissa frågetecken kring den kvinnosyn som filmen förmedlar.