3.4

Last of the Ako Clan

De sista överlevande medlemmarna av Ako-klanen söker hämnd på Lord Kiru som fick deras herre att begå harakiri.

Originaltitel Ako-Jo danzetsu
Alternativ titel The Fall of Ako Castle
Regissör Kinji Fukasaku
Manus Kôji Takada
Genre Äventyr, Action, Drama, 70-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Sonny Chiba, Kyôko Enami, Kinnosuke Nakamura, Tsunehiko Watase, Masaomi Kondo, Kasho Nakamura, Shinsuke Mikimoto

foppa99
2014-07-04
Lojaliteten o det originella i ursprungshistorien e det som jag tar till mig. Annars har jag sett allt detta bättre många gånger förr.
Hedning
2012-12-17
hyffsat djup och med genomtänkta välplanerade fightingscener.
Engravadlax
2012-06-26
Som vanligt med Fukasaku, stundtals lite rörigt, men han har lyckats (för honom) ovanligt bra med Ako-Jo danzetsu. Som Chushingura (1962) lider även denna version av ett plågsamt händelselöst mittenparti, jag undrar om de andra filmatiseringarna tar vara på chansen att bygga upp spänningen inför slutstriden, annars så borde man fortsätta göra den här historian tills någon gör det ordentligt. Blir nästan själv sugen... Hursomhelst var det ofta ganska välskrivet, och välspelat, särskilt av Kinnosuke Nakamura som Kuranosuke Ohishi. Sonny Chiba var jag lite besviken på, eller snarare på hur han lyser med sin frånvaro i de delar där jag hade hoppats på mästerlig chambara-action. Sedan angående den här xenofobin man stöter på i var och varannan chambara/jidaigekifilms kommenterer här på Filmtipset: försök att förstå kulturen istället för att moralisera över den från ett västerländskt perspektiv, samurajerna hade funnit vår kultur lika ynklig och usel som ni finner deras 'inhuman'.
amam
2009-08-28
Värd att se men alldeles för lång. Om man har något som helst intresse i Japan och dess historia så ska man nog ha sett åtminstone en av de olika filmatiseringarna av den här historien.
lekke
2008-01-05
Skrämmande påminnelse över hur äckligt lite ett människoliv betyder för den hedersglada japanska feodalbefolkningen. Roligaste scenen är när alla samurajerna gråter som en bunke småflickor (och givetvis alla scener med Sonny Chiba som alltid spelar över å det grövsta. Men vafan, är man hårdaste snubben på jorden så är man...)
yangbo
2007-02-03
grymt bra film, visst, kanske lite för långt, men i överlag mycket sevärd för alla som älskar samurai filmer
Toshiro
2006-10-20
Jojust det, Crest of Betrayal är en tredja film om samma händelse.
Toshiro
2006-10-20
Förmodligen den mest dramatiserade händelsen i Japans historia. Chushingura och Shijushichinin no Shikaku är två andra filmer som behandlar samma story. Vilken som är bäst är svårt att säga.
ThrashingMad
2006-09-27
Bra film, som går på tomgång lite för länge. Chambara-stjärnorna Kinnosuke Nakamura, Toshirô Mifune och Sonny Chiba levererar som vanligt.
ahkoila
2006-08-03
Vacker och mycket sevärd.