Lasermannen

Dokumentären om lasermannen, inte tv-serien. Ett psykologiskt porträtt av Wolfgang Zaugg, alias John Stannerman, alias John Ausonius. Från uppväxten i den nybyggda folkhemsidyllen Vällingby, via livet som framgångsrik börsmäklare och yuppie till rasistisk seriemördare. Filmen baseras bland annat på de utförliga intervjuer som Gellert Tamas gjorde med Ausonius efter hans erkännande 2001 och samtal med personer som känt honom under olika skeden av hans liv. Filmen innehåller en hel del aldrig tidigare visat historiskt bildmaterial.

Originaltitel Lasermannen - dokumentären
Regissör Gellert Tamas, Malcolm Dixelius
Manus Gellert Tamas, Malcolm Dixelius
Genre Dokumentär, 2000-tal

Halofreak92swe
2016-12-27
Intressant men ganska kort. Funkar väldigt bra tillsammans med miniserien eller boken, då får man bättre helhet.
AlbinWesley
2016-03-18
Svårt att reducera till en timlång dokumentär. Som komplement till den lysande miniserien gör den sig dock fenomenalt bra! Om man inte orkar läsa boken då.
Zipper
2016-02-18
Alldeles för kort och ytlig. Med tanke på allt material Tamas samlat in var det ganska magert.
DiMMUBoRGiR
2012-12-12
Ganska avigt berättat och stora delar saknas för att man ska känna sig tillfredsställd efter att ha sett filmen.
thebully
2012-02-17
bert karlsson och ian wachtmeister var ju inga per albin hansson eller tage erlander men fan så underbara dom var på den här tiden
Catwalker
2012-01-12
låter intressant, ska ses. men lär vara vinklad av gellert tamas om jag "känner" honom rätt, och en psykopats dåd ska helt förklaras med "samhällets- och de högerextremas fel" enligt honom ja, som nedanstående skrev. spelfilmen är väldigt bra dock!
mi9
2009-10-23
är på en bra nivå från början, men kommer inte vidare - En ren och snygg dokumentär, fast lite för mycket "samhällets eller de högerextremas fel"... - men ok, en 4:a
transparent
2009-08-19
Väldigt intressant! Men något fattas för ett högre betyg.. kan mycket möjligt bero på att jag mådde fruktansvärt illa och hade huvudvärk när jag såg dokumentären.
HerrArne
2009-06-13
Skickligt berättad och med välmotiverade bildlösningar. De privata filmerna ökade känslan av att kunna följa honom under ungdomsåren.
FreddyKrueger
2009-05-24