3.6

Las Palmas

Marja, en kvinna i medelåldern, vistas ensam på solsemester. Hon gör klumpiga försök att närma sig andra människor men blir ständigt bortstött. På en bar gör hon närmanden, dricker sig full och dansar på borden. Rollen som Marja spelas av en ettårig flicka, övriga roller av marionettdockor.

Originaltitel Las Palmas
Regissör Johannes Nyholm
Manus Johannes Nyholm
Genre Drama, Kortfilm, Komedi, Animerad, 2010-tal
Skådespelare Helmi Hellrand Nyholm

bnw
2018-06-12
Den här filmen känns som "Dockpojken"s lite mer sansade kusin.
darkmist82
2017-05-05
Att låta sitt barn spela en full turist är en skam tycker jag, även om det är tänkt som en rolig grej. Visst fanns det en rolig tanke bakom det hela men det kunde ha använts bättre. Ingen vinnare det här.
2015-01-13
Även 13-minuters-filmer kan vara riktigt tråkiga. Det finns väl någon sorts tanke med att skildra svenskars beteende på semesterorter, men den går inte fram särskilt bra. Stop motion-animationen och greppet att låta en bebis spela huvudrollen låter roligare på papperet än det funkar i praktiken. Bra musik, dock.
AlbinWesley
2014-12-30
Efter att ha läst beskrivningen förväntade jag mig mer helt enkelt, kanske framför allt mer träffsäkert. Bitvis var den väl det, men inte riktigt i sin helhet.
Jompalompier
2014-12-21
Visst, den öt snyggt gjord har väldigt bra musik. Men den hade nog tjänat på att vara kortare.
2014-10-19
Tjänar ingenting på att vara 13 minuter, hade varit mycket bättre om den varit typ 3-5. Men får ändå en trea.
BruceIV
2014-07-27
Den hade väl sina stunder... Men nä...
annihilat0r
2014-07-02
"Las Palmas" är en satirisk skildring av västerländska turister i allmänhet – och svenska turister i synnerhet. Medelålderskvinnan Marja är en fröjd att uppleva. En speciell atmosfär, en film som etsar sig fast.
Snah
2014-04-27
Inte imponerad.
hestret
2013-02-28
Kul och kreativ idé med ett bra och träffsäkert genomförande. Satiren på den västerländska turismen och alkoholkonsumtion sitter som ett smäck. Rent estetiskt är det dock inget jag vill hylla, även om det förmodigen inte är direkt poängen med filmen. En medelfyra.