2.9

Lamm

Ett barnlöst par, María och Ingvar, upptäcker en mystisk nyfödd på sin gård på Island. Den oväntade utsikten till familjeliv ger dem mycket glädje innan den till slut förgör dem.

Originaltitel Lamb
Regissör Valdimar Jóhannsson
Manus Sjón Sigurdsson, Valdimar Jóhannsson
Genre Drama, Skräck, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Noomi Rapace, Hilmir Snær Guðnason, Björn Hlynur Haraldsson, Ingvar Sigurdsson, Ester Bibi

BarryHero
2023-01-28
Absurd film och koncept (som jag faktiskt inte kände till på förhand, utan det kom som en överraskning med filmens gång) som påminde en hel del om t ex Splice från 2009. Filmen byggs upp långsamt på klassiskt vis som inte är så vanligt numera och alla avslöjanden görs på snygga sätt - som t ex det oväntade slutet. Filmen är så pass unik, välgjord, och välspelad att fyra känns som ett lämpligt betyg. Dessutom underbar cinematografi där den isländska landsbygden målas upp på ett otroligt vackert sätt. Jag rekommenderar att man vet så lite som möjligt om filmen innan man ser den - jag tror den görs mest rättvsa på det sättet. Undvik t ex trailers och annat.
djonipony
2022-11-06
Svag 3:a. Älskar det låga tempot, ensamheten, dimman, det ödsliga dallandskapet. Snyggt fotad också. Det bisarra höjer inte riktigt filmen, jag saknar svar på både Det och allt kring Gästen.
Ful_fisk
2022-08-25
Rätt bisarr och knasig film som vinner på stämningen som mitt i allt det suggestiva ändå innehåller en hel del subtil humor. Vad storyn vill säga är knepigare att svara på; jag hann tänka på såväl surrogatmödraskap som djurhållning. Jag vet inte, men det var en intressant film i alla fall. Hade den varit dödsseriöst hade det nog bara blivit pretentiöst och värdelöst, men nu finns det en slags glimt i ögat som får allting att fungera.
Hell-Ena
2022-07-17
Såg denna på väg till Island. Långsam, bisarr och ödesmättad. Väldigt lite dialog. Svag 3:a. Kommer nog ha den på hjärnan ett tag.
Shinobi
2021-11-06
Sheep happens ¯\_(ツ)_/¯
PeterTheW
2021-11-01
Snyggt, välspelat och bisarrt. Långsamt och tystlåtet. Slutet förstör mer än det tillför.
Commandante
2021-10-31
Fin och långsam, men slutet förstör mycket av den bisarra berättelsen. Istället för att handla om galenskap blir det mest bara knäppt. Stark tvåa.