3.4

La La Land

En jazzpianist och en aspirerande skådespelerska faller för varandra samtidigt som de försöker uppnå sina drömmar i världens underhållningshuvudstad.

Originaltitel La La Land
Alternativ titel LaLa Land
Regissör Damien Chazelle
Manus Damien Chazelle
Genre Drama, Komedi, Romantik, Musikal, 2010-tal
Skådespelare Emma Stone, Ryan Gosling, Rosemarie DeWitt, John Legend, Finn Wittrock, Tom Everett Scott, J K Simmons, Jessica Rothe, Sonoya Mizuno, Callie Hernandez, Josh Pence, Damon Gupton, Terry Walters, Reshma Gajjar, Valarie Rae Miller, John Hindman, Jason Fuchs
Betygsantal 2084
Filmnummer 119295

Skapad 2019-11-23 av sannakarishma
Efter första minuten inne i biosalongen var jag fast. Med ett leende på läpparna och en röst inom mig som snabbt utbrast ett \"Åhh yes'\" och med iver satte mig till rätta för att alla mina sin...   Läs mer »

Nathalena
2022-07-26
bLa bLa tråkig
Starkbröl
2022-02-26
Supervidrig, genomfalsk reklamfilm för Hollywood, av Hollywood. Det var förstås därför den var så Oscarsbelönad -- en narcissistisk dröm, en Top Gun med Hollywoodtema. Problemet är att den är usel: musikalmusiken är klar andrasortering, storyn är klichéartad och irriterande, och ingen kemi finns mellan kärleksparet. Den främsta lärdomen den här filmen ger är nog att om man ser ut som Ryan Gosling så får man ligga med någon i Emma Stone-klass. Det visste jag redan. "Ai" sade femma, LIES! Fy fan, det kryper i kroppen av detta pekoral, och jag gillar ändå musikaler!
BarryHero
2021-10-09
Ryan Gosling och Emma Stone har bra kemi i hyllning till gamla Hollywood. Många fina musikscener där framför allt Gosling imponerande med sitt pianospel. Hög omtittsfaktor.
best_jeppe
2021-08-06
Chazelles filmer Whiplash och First Man är bland det mest intressanta jag har sett men den här, den här var bara som en våt filt för mig. Funkade inte alls och jag var ganska uttråkad under hela filmen. Då det inte är en dålig film per se och innehåller ett ganska gediget hantverk så känns det fel att sätta en tvåa så det får bli en 3a. Men det är en väldigt väldigt ljummen/svag 3a.
JohnTron
2019-07-19
Håller fullständigt med dig, robert_akesson. Den här filmen har gjorts många gånger förut. Snygg yta, dock, men inget större innehåll.
robert_akesson
2019-05-07
Några tänkvärda glimtar mot slutet men annars ointressant
92axha10
2019-02-27
Film med mycket charm. Sångnumren är inte särskilt minnesvärda men i övrigt välgjord musikal.
HansMoleman
2019-02-09
Vacker, snygg, bra sånger och tillräckligt bra manus. Svag fyra.
Jansmyr
2019-01-20
Ganska tråkig och såpoperalik för det mesta. Men jag tycker den i slutändan lyckas fånga lite existentiella frågor om drömmar, tid, kärlek och uppoffring. Den är med andra ord vad vi alltid vetat att en amerikansk version av Paraplyerna i Cherbourg skulle vara; ytlig, överdriven, sentimental. Men de vågar i alla fall behålla originalets slut, bra jobbat Hollywood!
mb_morgana
2019-01-04
Jag gillar musikaler i vanliga fall men den här var verkligen ett bottennapp. Jag brukar inte ge upp innan filmen är slut men i det här fallet var alla vi fyra som såg filmen överens om att vi inte orkade vänta ut den ända till slutet. Skådespelarna gjorde en ok insats (även om jag förväntat mig mer av Ryan Gosling) men storyn, musiken och dansnumren var plågsamt dåliga eller ointressanta. Det enda som var bra i filmen var den imponerande öppningsscenen. Den är värd att se. Slå se av och spara ca 123 minuter av ditt liv till något vettigare.