3.5

L.A. konfidentiellt

Los Angeles i början av 50-talet. Sex personer hittas brutalt mördade på det nattöppna fiket Night Owl. En av de döda är en före detta polis, vilket får hans kollegor att arbeta extra hårt med att hitta den skyldige. Fallet verkar gå mot en snabb upplösning men poliserna Bud, Jack och Ed känner på sig att något inte stämmer.

Originaltitel L.A. Confidential
Regissör Curtis Hanson
Manus Curtis Hanson, Brian Helgeland
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Guy Pearce, Russell Crowe, Kevin Spacey, James Cromwell, Kim Basinger, Danny DeVito, David Strathairn, Ron Rifkin, Matt McCoy, Paul Guilfoyle, Paolo Seganti, Graham Beckel, Simon Baker (I), Amber Smith, Darrell Sandeen, Shawnee Free Jones, John Mahon

darkmist82
2023-09-15
Denna polisdrama är bland de bästa i sitt slag. Curtis har skapat en film som utspelar sig under en tid där poliserna jobbar under olika lagar. Med skådespelare som Guy Pearce, Russel Crowe, Kevin Spacey, Kim Basinger m.fl så får vi ta del av en ensemble som verkligen ger allt och denna fartfyllda drama film. Musiken av Jerry Goldsmith bygger upp stämningen under alla dramatiska händelser och helheten blir till slut en polis film som man sällan får se.
2022-01-19
Absolut! Den här filmen är så pass bra att den håller på att bli en klassiker...
Albion
2021-12-09
Omtitt efter 18 år. Det är fortfarande en sprakande show, en underbar homage till film noir som till och med överträffar det mesta i genren. Härligt invecklade turer och stort skådespeleri. Jag håller fortfarande denna film väldigt högt. Betygsfemman är ohotad.
dudson
2020-06-10
Tvär grym Noir homage! Vilka skådespelare sen då woow. Allt är klockrent. guld story. guld filmat. guld musik. Detta är en given klassiker i denna genre!
jcoke88
2020-05-16
Basinger stjäl showen trots att hon får spela en riktigt unken kvinnoroll. Klasskillnad på henne och grabbarna grus.
myslas
2018-12-31
En av de bättre moderna noir-filmerna som gjorts. Den spännande handlingen bärs fram av en utmärkt skådespelarensemble.
Supernaut
2018-09-08
Dåligt tempo och pacing i första halvan men tar sig eftersom. Snyggt foto ocu väldigt bra skådespelarinsatser dock. Stark trea.
andmoreagain
2017-11-26
Bra, dynamisk trio av Pearce, Crove och Spacey och det blir en höjning efter en omtitt efter typ 20 år. Inte dåligt! Ovanligt bra i sammanhanget.
RustyFilm
2016-12-10
Lite ”Chinatown stuk” över det hela men ändå en hel del blod och pang-pang. Alltså en ganska typisk Amerikansk polisthriller. Hyfsad underhållning.
2016-11-26
Allmänt seg, tråkig och intetsägande film.