3.4

Sommaren '71

1971. 23-åriga Delphine tröttnar på det inskränkta livet på föräldrarnas bondgård och beger sig till Paris. Där är allting nytt och spännande och allt är plötsligt möjligt. Hon träffar Carole som drar med henne i den spirande feministrörelsen. Carole är självständig och orädd och de inleder en lustfylld och befriande kärlekshistoria. Men när Delphines pappa får ett slaganfall tvingas hon hem igen. Carole bestämmer sig för att följa efter men tillbaka på gården vågar Delphine inte längre visa sin kärlek öppet.

Originaltitel La belle saison
Alternativ titel Summertime
Regissör Catherine Corsini
Manus Catherine Corsini, Laurette Polmanss
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Cécile De France, Izïa Higelin, Noémie Lvovsky, Jean-Henri Compère, Loulou Hanssen, Kévin Azaïs, Benjamin Bellecour, Laetitia Dosch, Sarah Suco, Calypso Valois, Nathalie Beder, Bruno Podalydès, Antonia Buresi, Julie Lesgages

RustyFilm
2021-10-19
Bondetjejen Delphine och den känslofulle paristjejen Carole hittar sin lesbiska kärlek i denna vackra och mycket franska film. Miljön är både fransk landsbygd och parisisk stadsmiljö. Att det är 70-tal strålar så starkt att man lätt skulle kunna tro att inspelningsåret var 1971. Många tidstypiska detaljer fångas, såsom frigörelse, radikala kvinnogrupper, upp till kampstämning, nakenhet och massor av cigarettrök. Detta gäller Paris. På landsbygden härskar andra mer intoleranta karaktärer som tex. Delphines mamma Monique som spelas brilliant av Noémie Lvovsky. Izïa Higelin gör rollen som Delphine och Cécile de France gör rollen som Carole. Catherine Corsini ansvarar för ett förutsägbart manus och en vågad och lite humoristisk regi.
idaho1981
2020-11-15
Välspelad och intressant. Bra manus som kändes trovärdigt med en naturlig dialog.
Albion
2020-08-21
Fina miljöer, gillar Paris-delen extra mycket, som fint skildrar den tidens samhällsfrågor och kamp, en tid då studentrörelsen var stark och utmärkande i Frankrike. Som kärleksfilm är den också utmärkande förstås men jag har inte så mycket att tillföra i den debatten. Betyget blir en 3;a
mammene
2020-07-28
Jag landar till slut i en fyra, den här filmen har förföljt mig och vuxit in mer och mer. Den är inte påträngande, mer som något som smugit sig på och stannat kvar. Två miljöer som möts och skildras genom Delphine och Carole och deras bakgrunder. Inte en massa förmaningar utan visar att det tar olika lång tid för acceptans. Landsbygdslivet är det jag trivs bäst i, både idylliskt och arbetsamt och där kärleken för miljön finns i botten och arbetet går sin gilla gång.
HerrNenne
2018-02-03
Väldigt fin. Bra rakt igenom. Känns äkta.
StureStenhög
2017-05-20
Det känns befriande att man kan göra en sådan här film utan att den berättas genom ett arrogant 2010-tals-filter. Det är en film som tycks vara mer intresserad av att försöka förstå den tid som skildras än att peka finger åt den, och den har lyckats fånga tidsandan otroligt väl. Filmens kärna är en mycket trovärdig kärlekshistoria där Cécile De France och Izïa Higelin har väldigt bra kemi tillsammans. Skildringen av hur deras förhållande sätts på prov av rådande attityder och yttre omständigheter känns hela tiden naturlig, och filmen blir bara bättre ju längre den går. Möjligen med undantag för ett lite hafsigt slut. Betygsmässigt ligger det verkligen i skarven mellan en trea och en fyra, men jag spelar safe denna gång, och nöjer mig med en stark trea
Grillo
2016-11-20
Välgjord i en 70-talsstil som nästan känns som att den var filmad då, och det kändes som att den visade upp tidsandan bra, men filmmässigt lyckades den aldrig riktigt fånga.
Zipper
2016-07-24
Snyggt foto och ganska engagerande story, men saknar det lilla extra.
myslas
2016-07-19
Väldigt fint om feminism, aktivism, två världar som kolliderar med varandra och konsekvenserna av detta. Framförallt andra halvan imponerar. Mycket bättre än "En sydfransk affär" som är vad jag sett av Corsini tidigare. Nära en fyra.
solan
2016-07-03
En väldigt stark och gripande film.