La Bamba

Den sanna historien om den unga rockstjärnan Ritchie Valens som avled i en flygolycka 17 år gammal. Vi följer Ritchie från hans fattiga barndom i Kalifornien till toppen av hans rock'n'roll-karriär med 50-talshits såsom La Bamba och Donna.

Originaltitel La Bamba
Regissör Luis Valdez
Manus Luis Valdez
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Lou Diamond Phillips, Esai Morales, Rosanna DeSoto, Joe Pantoliano, Elizabeth Peña, Danielle von Zerneck

andybrando
2018-09-09
Lysande musikalisk biografi. Regissören lyckas inte undvika alla Hollywoodklichéer men det uppvägs mer än väl av Phillips rolltolkning. Morales är också utmärkt i rollen som brodern. Valens musik spelas av Los Lobos och de medverkar också själva som band i Tijuana. Originalmusik av Santana.
2017-10-13
Rätt fin biografifilm som fungerar utan större skavanker. Kul att brorsan var så komplex, det märks att han är baserad på en verklig människa.
widez
2017-05-20
En av de bättre filmbiografierna. Känns levande och gripande!
RustyFilm
2016-12-14
Detta är en hyfsat sann historia om en av 50-talets rockstjärnor Richard Valenzuela, mer känd under artistnamnet Ritchie Valens. Ritchie omkom redan som 17 åring i en flygkrasch (tillsammans med Buddy Holly och Big Bopper, 1959). I filmen framförs Ritches låtar mycket berömligt av bandet Los Lobos. Det här är en pärla till film. Njut gråt och må bra till La Bamba. Ritchie, grabben som förvandlade folkvisan "La Bamba" till en odödlig rock'n roll hit. (btw otroligt att han med så pass stor produktion som han gjorde)
2016-07-24
Jag lyssnade en del på Ritchie Valens när jag växte och jag gillar fortfarande hans musik och jag tycker det här är en väldigt filmbiografi. Fenomenala skådespelarinsatser och bra musik, men jag hade föredragit om de använt originalinspelningar istället.

2015-08-10
Så bra filmatisering og Lou Diamond Philips er så bra!
2014-11-09
La Bamba är en berättelse om en av 50-talets stora rockartister Ritchie Valens alldeles för korta liv. Han omkom 1959 i en flygolycka tillsammans med Buddy Holly och Big Bopper. I filmen framförs Ritches låtar av bandet Los Lobos på ett mycket övertygande sätt. Bra foto. Banderas fick en roll utan att kunna prata engelska. 3+
2012-09-02
En otroligt gripande och sorglig historia som bara växte i hjärtat efter hand. Om familjens kämpande och dess betydelse, de två brödernas olikheter. Även om Ritchies bror var otroligt ostabil och jobbig så kunde man känna förståelse med honom. Det är bra med filmer som skildrar från flera håll utan att det blir antingen svart eller vitt, med balans. Mycket fint foto, tidsandan och musiken som höjde stämningen till högre höjder..
2012-02-16
EN gammal favorit som jag inte kan låta bli att fortsätta gilla väldigt mycket efter att ha sett om den. Makabert nog så tror jag att det faktum att Ritchie Valens dog så ung är en stor anledning till att den här filmen funkar så mycket bättre för mig än många andra biografi-filmer. Vanligtvis känns allt så upphackat när man ska pressa in ett helt liv på två timmars speltid, men här blir berättandet mycket mer koncentrerat. Lou Diamond Phillips är som vanligt skön i huvudrollen, men det är faktiskt Esai Morales som står för den bästa prestationen och som spelar den intressantaste karaktären. Han är ju lite av ett pisshuve, men det är ett pisshuve som man fortfarande kan känna sympati för, och det är mycket tack vare Morales insats. Sen gör ju musiken väldigt mycket också, jag har alltid tyckt att musik från den här eran passar väldigt bra som soundtrack, och den här filmen är kanske det ultimata beviset på det. Slutet är dessutom väldigt gripande, och hade jag varit en person som gråter till film, så hade jag nog gjort det där. Många klichéer blir det ju under resans gång dock, och LDP:s mimande ser väl inte jättetrovärdigt ut. Filmen förtjänar därför kanske bara en trea, men jag ger den fanimej en fyra ändå
danneman84
2010-09-18
Musiken gör här all skillnad i världen. Då jag satt och nynnade med, fick lust att dansa och hade ett leende som sträckte sig från det ena örat till det andra var fyran självskriven. Har annars förståelse för att folk sätter lägre betyg, men oj oj musiken...