3.5

Public Enemy No. 1 - Part 2

Historien om en den notoriska gangstern Mesrine och hur han under två årtionden rånade banker, sköt poliser och utförde diverse olika grova brott över hela Frankrike.

Originaltitel L' Ennemi public n°1
Alternativ titel Mesrine: Part II - Public Enemy #1, Mesrine: Part 2 - Public Enemy #1
Regissör Jean-François Richet
Manus Abdel Raouf Dafri, Jean-François Richet
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Vincent Cassel, Ludivine Sagnier, Mathieu Amalric, Gérard Lanvin, Samuel Le Bihan, Olivier Gourmet, Georges Wilson, Christophe Vandevelde, Michel Duchaussoy, Anne Consigny, Myriam Boyer

Portugallien
2017-07-20
2015-01-20
Den andra filmatiseringen/delen om franske gangstern Jacques Mesrine är inte lika bra som den första men fungerar. Mesrine var en gangster känd för sina rån, många fängelserymningar men också mord. Hade det inte varit för morden kunde man ha känt sympatier för denna man men berättelsen blir istället väldigt tragisk. Det är samtidigt skönt att man inte gör honom till en anti-hjälte utan porträtterar honom som en man vars handlingar i en hel del fall var avskyvärda.
Andreas_
2014-08-29
Väldigt bra fortsättning på det lysande franska gangstereposet om den yrkeskriminella Jacques Mesrine, som under sina år var Frankrikes samhällsfiende nummer 1. Detta är dock något långsammare och lite segare än första filmen som var en riktig berg och dalbana, men detta är verkligen inte dåligt utan ändå väldigt bra fortsättning. Vincent Cassel är så klart helt lysande i huvudrollen även här och gör utan tvekan en av sina främsta rollprestationer framför kameran i karriären. Dom som kan sin biografi om Jacques Mesrine, vet ju hur det hela kommer att sluta men likt förbannat är det spännande och intressant hela vägen. Detta är absolut ingen förskönande film om gangstern Jacques Mesrine utan väldigt realistisk skildring och mycket brutal, men gillar man första så bör man definitivt se även denna del 2. Rekommenderas ihop med del 1 om man vill sett ett riktigt realistiskt gangsterepos. Som sagt, del 2 är lite sämre än del 1 och betyget blir en svag 4:a för del 2.
LacombeLucien
2014-05-30
Bra också.
Gigi1943
2014-05-22
Part 1 var lite bättre men så är det ju alltid när man försöker suga ut det göttaste av en story. Rymningarna är ju det märkligaste!
fridenpaden
2014-05-03
Inte lika bra som första. Cassel äger dock som vanligt.
origC-J
2014-01-10
Hade jag gillat biografifilmer mer hade det nog kunnat bli en fyra. Men nu kan jag störa mig på mina vanliga käpphästar, främst att man aldrig riktigt får lära känna huvudpersonen, trots två filmer. Mesrine är ju egentligen jäkligt intressant: icke rehabiliterad krigsveteran som blir våldsam tjuv mest för nöjes skull (och för att bli kändis), som sitter i fängelse i olika omgångar i olika länder och till slut halvt sadlar om sig till terrorist. Cassel är oväntat bra och pluspoäng för den direkta brutaliteten, men bara stark trea som helhet.
sawa
2014-01-02
Del 1 var bättre.
Dutch
2013-10-28
Hans näsa var inte lika imponerande i denna.
Hogman
2013-08-05