3.4

Kvinnor utan män

Filmen utspelas under den tumultartade CIA-stödda statskuppen 1953 i Iran då Shahen återtog makten och den följer fyra parallella kvinnoöden där alla är på flykt från någon form av förtryck men som genom ödet förs samman till en fruktträdgård där de tillsammans försöker skapa sig ett nytt liv.

Originaltitel Zanan-e bedun-e mardan
Alternativ titel Women Without Men
Regissör Shirin Neshat, Shoja Azari
Manus Shoja Azari, Steven Henry Madoff, Shirin Neshat
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Shabnam Toloui, Pegah Ferydoni, Mina Azarian, Rahi Daneshmand, Salma Daneshmand, Arita Shahrzad, Bijan Daneshmand, Navíd Akhavan, Orsolya Tóth, Mehdi Moinzadeh

Skapad 2019-10-07 av frienatic
Kvinnor utan män visar en komplex bild av förtrycket mot kvinnor i Iran. Shirin Neshats film är kontemplativ men med solklart fokus, pretentiös utan att vara ”pretto för prettos skull” och beha...   Läs mer »

Astrojacob
2015-11-09
Lite ojämn men lagom politisk historia och iransk feminism ger ändå en svag Fyra. Poetiskt vacker.

2013-04-30
Grymt vacker men för mycket konstfilm för min personliga smak.
Andravåningen
2013-03-13
för utstuderat vackert. gillade badhusscenen dock.
AmyTatti
2012-11-03
Poetiskt på något sätt, men jag vet inte om jag fullt ut förstod den. Fast kanske är det vad som gör den bra, att jag fick fundera lite efteråt.
Mikka
2012-05-09
Välgjord film där scenerna filmade i trädgården är rent magiska. Första halvan är mycket bättre än andra halvan, vilket lämnar mig lite otillfredsställd. Poängen är fin men den hade kunnat bita lite hårdare. 3/3+
voyageur
2012-05-04
Vacker och stundvis suggestiv, men jag kände också ett tomrum efter något som saknas..
2012-04-13
Jag försökte iallafall! Detta tilltalade inte mig, kanske för att jag redan kollat på en "svår" film.
vieekk
2012-04-06
Jag har noll intresse för historia, men 50-talets Iran var tydligen kaotiskt med britter på intåg, kommunisthot och andra hemskheter. Filmen är centrerad kring fyra kvinnor i varierande åldrar som alla är offer för någon form av manligt förtryck: en blir sexad för pengar, en ska prompt gifta sig, en blir våldtagen av tedrickande män och en tvingas stå ut med sin idiot till make. I en viss trädgård söker de alla fyra skydd från sitt förtryck. Bränn behån och av med slöjan. På tal om slöja har jag ett flertal vänner på Facebook som är öppet feministiska eller i alla fall för jämnställdhet mellan män och kvinnor och ändå finns det inget som helst fel med islams vedervärdiga kvinnosyn—hur fungerar det? 2/5
Rele
2012-04-01
En vacker och bra film. Regissörerna har lyckat visa hur kvinnor lever under mäns regler i Iran. Jag ger en stark trea..

2012-04-01
Nej, jag försökte verkligen att engagera mig. Kanske var det en dålig dag, kanske filmen inte är så bra som jag fått itutat mig. Berörde gjorde den inte nämnvärt.