Kvinnan i rummet

Kriminalinspektör Carl Mörck är en av Köpenhamnspolisens skarpaste hjärnor, men han har svårt att samarbeta och har stuvats undan i källaren på polishuset. Därifrån ska han leda den nystartade avdelningen Q, för ?ärenden av särskild art?. I verkligheten ska han och hans nya partner Assad få tid att katalogisera en rad olösta gamla fall, men snabbt upptäcker dom ett fall som leder hela vägen in i dansk topp-politik.

Originaltitel Kvinden i buret
Alternativ titel The Woman in the Cage, The Keeper of Lost Causes
Regissör Mikkel Nørgaard
Manus Nikolaj Arcel
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter, Søren Pilmark, Mikkel Boe Følsgaard, Troels Lyby, Marijana Jankovic, Patricia Schumann, Rasmus Botoft, Pernille Lyneborg

Murvel48
2021-12-13
Grymt välgjort och spännande. Milsvitt bättre än alla svenska kriminalserier.
Dream
2021-11-20
Fick lite "Seven" vibbar av den mörka stämningen när jag såg denna denna. Utan tvekan 100% bättre än dem sega Beck filmerna vi har i Sverige. Ett litet skit land det där Danmark, men underhållande film och serier kan dem i alla fall göra.
Tatty
2020-01-01
Väldigt spännande! Och duktiga skådespelare! Filmen får en stark trea!
Sajmlajm
2019-12-14
Efter att ha läst boken så är man som vanligt, när det gäller filmatiserade verk, besviken. Filmens foto och skådespel sticker dock ut i sin genre. 3,5/5.
Bozze80
2019-03-02
Intressanta karaktäre, som ska bli intressants att följa i kommande filmer, mörk och skrämmande historia som fick mig att sitta på helspänn i soffan, dessutom snyggt foto. Har tyvärr inte läst boken, så kan inte jämföra med den.
Djason
2018-08-25
Välspelad dansk dansk drama/thriller. Rätt intressant historia som jag tycker fungerar hyfsat hela vägen.
RustyFilm
2016-12-10
En filmatisering av Jussi Adler-Olsens första bok i kriminalserien ”Avdelning Q”. Har inte läst nån av dessa böcker men konceptet känns igen med en vilt härjande men duglig snut som har samarbetsproblem. Visst är det spännande och ibland lite otäckt men alltså inte speciellt originellt förutom att det är Köpenhamnspolisen som står i centrum. Hyfsat sevärd.
Nalland
2016-11-13
Själva storyn i sig är som vilken vanlig kriminalhistoria, ett försvinnande innehållande en högt uppsatt person med makt där både offer och utredare lider personliga besvär. Dock ligger anspänningen och den gråa, tungsinta tillvaron påtagligt över händelseförloppet. Det som höjer däremot är skildringen av hur människan kan drivas av både upprättelse och svek, så pass att rätt och fel suddas ut. Den spänningen och det ärliga skådespel som flertalet uppvisar gör filmen till mer än den är.
okidoki
2016-11-05
Välspelad och spännande. Som så ofta i genren en helt osannolik historia.
mammene
2016-10-30
Behållningen var att se hur samarbetet växte fram mellan de båda poliserna som spelades mycket bra av Nikolaj Lie Kaas och Fares Fares. Men historien var väldigt långsökt och i mitt tycke för mycket sadism, vet inte om man måste visa allt.