Kvinnan i rummet

Kriminalinspektör Carl Mörck är en av Köpenhamnspolisens skarpaste hjärnor, men han har svårt att samarbeta och har stuvats undan i källaren på polishuset. Därifrån ska han leda den nystartade avdelningen Q, för ?ärenden av särskild art?. I verkligheten ska han och hans nya partner Assad få tid att katalogisera en rad olösta gamla fall, men snabbt upptäcker dom ett fall som leder hela vägen in i dansk topp-politik.

Originaltitel Kvinden i buret
Alternativ titel The Woman in the Cage, The Keeper of Lost Causes
Regissör Mikkel Nørgaard
Manus Nikolaj Arcel
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter, Søren Pilmark, Mikkel Boe Følsgaard, Troels Lyby, Marijana Jankovic, Patricia Schumann, Rasmus Botoft, Pernille Lyneborg

Albion
2023-10-22
Har lyssnat på ett antal av ljudböckerna som är ganska bra fram tills att alla känns lite som likadana. Samma problem gäller för filmade deckarserier. Men hittills har jag inte sett så många av denna serien så jag tycker det funkar. Betyget blir en 3;a
Rune2000
2023-09-27
Välgjort dansk kriminalare/thriller som bevisar att det går att komma långt med bra skådespeleri och ett genomtänkt manus, av Nikolaj Arcel.
drl0g
2022-08-27
Hade behövt vara längre för att verkligen engagera. Helt ok ändå
Murvel48
2021-12-13
Grymt välgjort och spännande. Milsvitt bättre än alla svenska kriminalserier.
Dream
2021-11-20
Fick lite "Seven" vibbar av den mörka stämningen när jag såg denna denna. Utan tvekan 100% bättre än dem sega Beck filmerna vi har i Sverige. Ett litet skit land det där Danmark, men underhållande film och serier kan dem i alla fall göra.
Tatty
2020-01-01
Väldigt spännande! Och duktiga skådespelare! Filmen får en stark trea!
Sajmlajm
2019-12-14
Efter att ha läst boken så är man som vanligt, när det gäller filmatiserade verk, besviken. Filmens foto och skådespel sticker dock ut i sin genre. 3,5/5.
Bozze80
2019-03-02
Intressanta karaktäre, som ska bli intressants att följa i kommande filmer, mörk och skrämmande historia som fick mig att sitta på helspänn i soffan, dessutom snyggt foto. Har tyvärr inte läst boken, så kan inte jämföra med den.
Djason
2018-08-25
Välspelad dansk dansk drama/thriller. Rätt intressant historia som jag tycker fungerar hyfsat hela vägen.
RustyFilm
2016-12-10
En filmatisering av Jussi Adler-Olsens första bok i kriminalserien ”Avdelning Q”. Har inte läst nån av dessa böcker men konceptet känns igen med en vilt härjande men duglig snut som har samarbetsproblem. Visst är det spännande och ibland lite otäckt men alltså inte speciellt originellt förutom att det är Köpenhamnspolisen som står i centrum. Hyfsat sevärd.