2.9

Kursk

Filmen följer katastrofen som hände ubåten K-141 Kursk år 2000 och den statliga försumlighet som följde. Medan sjömännen kämpade för sin överlevnad, utövade deras familjer en desperat kamp mot politiska hinder och omöjliga odds för att rädda sina älskade.

Originaltitel Kursk
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Robert Rodat
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Matthias Schoenaerts, Léa Seydoux, Peter Simonischek, August Diehl, Max von Sydow, Colin Firth, Bjarne Henriksen, Magnus Millang, Artemij Spiridonov, Joel Basman, Pit Bukowski, Matthias Schweighöfer, Tom Hudson, Pernilla August, Kristof Coenen, Aske Bang

apelsin
2021-06-12
Fruktansvärt agerande av Ryssland, men man är så van vid att Ryssland alltid demoniseras samtidigt som PK-Västregeringar kommer undan på ett helt annat sätt när dom gör nåt fruktansvärt, så att ge en ganska så trist och långtråkig film högre betyg bara för att den råkar vara baserad på en verklig händelse känns inte tänkbart i en sån här situation. Ett stort fel med denna film är att det inte blev nåt gripande. Men helt värdelös är den inte, så nästan, men bara nästan klarar den sig ifrån ettan.
mammene
2021-02-25
Det här var väldigt svårt att se och framför allt upprörande. Att följa besättningens kamp och deras tro på att de ska bli räddade, för att sedan se hur det slocknade. Det taffliga räddningsförsöken var bara för mycket, för att sedan följas av de pinsamma pressträffarna. Hur kan man behandla sitt folk på detta vis får bli min slutreplik.
StureStenhög
2021-02-14
Den här levererade nästan exakt det man förväntade sig, och då kan man väl heller inte klaga alltför mycket. Det är en film som höll mig engagerad medan den varade, men som kanske inte imponerar så mycket i efterhand. Schoenaerts fungerar iaf bra i huvudrollen, och man får den klaustrofobiska spänning som man vill ha från en sådan här film. Skildringen av turerna kring räddningsarbetet är lite svagare utan att för den sakens skull göra något katastrofalt dåligt. Men känslokylan från den ryska ledningen känns lite trött skildrad, även om den i sak är korrekt, och Colin Firth får inte mycket mer att göra än att vara stilig i uniform. Antagligen fanns det en bättre film att göra här ifall man hade lagt mer av krutet på en enskild aspekt. Antingen köra hundraprocentig klaustrofobi, eller också gräva ner sig rejält i det politiska spelet runtomkring. Nu vill den vara lite allt på en gång utan att riskera att skrämma bort någon. Svag trea
Xeno
2019-07-12
Väldigt seg utan att vara karaktärsbildande. Stundtals fräckt foto och aktiva actionfyllda scener, men "familjesnacket" förstör.
2019-04-24
Helt klart sevärd men för mig blir sådana här katastroffilmer lite väl mycket av en transportsträcka, vilket gör att i vissa stunder blir den väldigt seg..
Arablle
2019-03-22
Även om filmen troligen påverkats av det politiska läget idag och trots att skådespelarna pratar engelska gav jag ändå till sist högsta betyg därför att jag sällan upplevt en film som berört mig så starkt. Dessutom är den väldigt spännande och inramningen med familjelivet, lyckliga scener och barnen ger ett fullständigt sceneri över livet i denna ishavsregion med den stora flottbasen. Själv hade jag under sommaren 2000 bilat till Kirkenes och tagit buss mot Murmansk så jag kände igen miljön och landskapet. Att min buss påkördes av ett bromslöst militärfordon gav ytterligare trovärdighet över hur dåligt underhåll militärens fordon och båtar och materiel fått. Kursk gick under några månader efter mitt besök och dramat var en nyhetsföljetong under många dagar. Skådespelarna är bra i sina roller, inte minst överraskas man att upptäcka Max von Sydow i en större roll! Miljön är mycket bra återgiven. Jag fick från filmen med klump i halsen, omtumlad och gripen. En riktigt bra dramafilm med blänkande lyckliga ögonblick.
Ranma
2019-03-13
Absolut välgjord, stark film. Jag har bara svårt för att alla pratar engelska, det tar längre tid att komma in i filmen då. Därför bara en 3:a från mig.
abnormal
2019-03-11
Fint och trovärdigt porträtt som utgörs av starka scener och riktigt bra skådespel. Varning för ångest när ni ser den.
PeterTheW
2019-03-10
Mycket fin.
Molestaire
2019-02-04
Slutscen som lyfter till det högre betyget. I övrigt en aning för whitewash-feeling för att den ska kännas helt autentisk. För övrigt oerhört imponerande att se Schoenaerts i huvudrollen inleda min GBG Film Festival med att briljera på franska i Close Enemies, och följa upp med den här.